Omzetgroei voor Unilever

Het voedingsmiddelenconcern Unilever heeft fors geprofiteerd van een stevig groeiende consumentenvraag overal in de wereld. Het bedrijf zag in het eerste kwartaal van 2006 de omzet met bijna 9 procent groeien tot 9,5 miljard euro. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Unilever vandaag heeft gepubliceerd.

De onderliggende omzetgroei, waarin de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 2,9 procent. De cijfers vielen beleggers tegen. Gerekend werd op een onderliggende omzetgroei van 3,5 procent. Het aandeel noteerde 2,5 procent lager, na een verlies van ruim 4 procent bij de opening.

De operationele winst van Unilever, bekend van merken als Omo, Knorr en Ola, steeg met 7 procent tot 1,4 miljard euro. De nettowinst klom tot ruim 1 miljard euro, 8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Unilever zag de resultaten in het eerste kwartaal positief beïnvloed door wisselkoersverschillen. Dat scheelde ruim 6 procent in de omzet. Het bedrijf gaf wel meer uit aan reclame.

In Europa zag het bedrijf de prijzen dalen en het volume stijgen. De consumptie in dit deel van de wereld bleef zwak. 'We houden onze marktaandelen vast en zien bemoedigende tekenen van verbetering', aldus topman Cescau. Producten met gezonde ingrediënten en voor persoonlijke verzorging deden het goed in Europa, waar de gemiddelde winstmarge 16,8 procent was.

In Noord- en Zuid-Amerika zag Unilever de onderliggende verkopen stijgen met 2,9 procent. Bijna de helft daarvan was te danken aan prijsverhogingen. Goed liep het in Azië en Afrika, waar het bedrijf een groei haalde van 8 procent. Vooral in China groeide Unilever door betere distributie. (ANP)