Nou, het is hun oorlog niet geweest

Het is “licht hysterisch' om scholieren “4 mei' zo in te wrijven.

Er is zoveel meer geschiedenis om te leren.

Baron Phillipp von Boeselager (1917): ,,Ik was ordonnans in Smolensk, Rusland. In juni 1942 kregen wij een melding dat in het SS-gebied Ostland vijf zigeuners een Sonderbehandlung hadden gekregen. Wij begrepen het niet en vroegen om uitleg. De verantwoordelijke SS-officier legde uit dat zij bevel hadden gekregen joden en zigeuners te doden. Dat was voor mij het keerpunt. Ik was geen officier geworden om mee te werken aan oorlogsmisdaden. Ik sloot mij aan bij de samenzweerders van kolonel Tresckow, die een aanslag op Hitler wilden plegen. Bijna iedereen van de groep werd gearresteerd of pleegde zelfmoord.” Baron Phillipp von Boeselager, Duitsland, 1917 Enige overlevende van de samenzweerders van de moordaanslag op Hitler gepleegd in 1944 door von Stauffenberg tijdens de tweede Wereldoorlog. Meer informatie over deze persoon is verkrijgbaar bij de fotograaf. Europa west, oorlogsveteraan, veteranen, oorlog, soldaat, bejaard, geallieerden, portret, foto van 6x6 negatief. Baron Phillipp von Boeselager, Germany, 1917 Only survivor of the assasination attempt in which von Stauffenberg tried to kill Adolf Hitler in 1944 during World War 2. The photographer has more information about this person. Europe west, Veterans, soldier, Great-Britain, Zweiter Weltkrieg, Veteranen, Krieg, Kriegsveteran, Phillipp Freiherr von Boeselager, picture of 6x6 negative. Foto: Martin Roemers Roemers, Martin

Jan Blokker, journalist, vindt dat Nederlanders “merkwaardig weinig' belangstelling voor hun eigen verleden hebben, zeker sinds lagere school “basisschool' wordt genoemd en de leerkrachten scholieren geen “vaderlandse geschiedenis' meer laten leren, “en al helemaal geen jaartallen'. Hij schreef een reisgids over de Tachtigjarige Oorlog, de vrijheidsstrijd die Nederland gevormd heeft, en over wat daar nog van te vinden is in plaatsen als Den Briel en Heiligerlee. Bijna niets.

Jan Blokker vindt het “licht hysterisch' om scholieren, en speciaal islamitische scholieren, naast “4 maal 4 is 16', “4 mei' zo in te wrijven. “Want waarom dat dan wel? Waarom niet meer in proportie met andere feiten? Het is hun oorlog niet geweest.“ Waarom gebeurt het dan? “Het zal wel komen door dat gedoe in de Baarsjes, met die paar kinderen die de bloemenkransen vertrapten. En dat er een paar hiephoi riepen op 11 september en de vlag uithingen met die bommen in Madrid en Londen. Maar die Feldwebel-manieren om ze bij te brengen dat de Tweede Wereldoorlog voor de oudere Nederlanders een litteken is, en dat het pijn doet als je daarover wrijft - die roepen bij mij een lichte afkeer op.“

Natuurlijk, zegt hij, zien islamitische leerlingen de joden niet als slachtoffers van de holocaust, maar als de vijanden die hun Palestijnse broeders de dood injagen. “Dat is wel hun oorlog.“ Het antwoord daarop is: kennis bijbrengen.

En normaal doen over 4 mei. “We deden het toch allang niet meer, dat we kinderen plechtig in de houding lieten staan, op school en 's avonds om acht uur nog een keer. Dat was iets uit de tijd dat leerkrachten zelf nog zo'n beetje in het verzet hadden gezeten of een oom hadden verloren. Het heeft iets heel onhistorisch om nu nog één datum er zo uit te lichten.“

En áls er dan herdacht wordt op 4 mei, vindt Jan Blokker, doe het dan voor de doden uit de Tweede Wereldoorlog. En niet voor de doden uit de oorlogen in Vietnam en Rwanda en Joegoslavië en weet hij welke nog meer. “Alsof wat hier is gebeurd niets voorstelt vergeleken met de honger in Afrika en de verschrikkingen op de Balkan. Ik bespeur bij Nederlanders een sterke neiging om het leed van de WO II kleiner te maken. Wij mogen niet mopperen en we moeten niet zeuren.“ Dat vindt Jan Blokker ook onhistorisch.

Bekijk het hele onderzoek op: www.herdenkenenvieren.nl

Kijk op www.4en5mei.nl en Kijk op pagina 26 voor "de herdenking die bij je past'.

    • Jannetje Koelewijn