'Kleine sporten' mogen maand lang gat op tv vullen

Studio Sport introduceerde de 'Finalemaand', waarbij de play-offs van zes 'kleine sporten' in het weekeinde live worden uitgezonden. De betrokken bonden zijn enthousiast. Het publiek nog niet: de kijkcijfers vallen vooralsnog tegen.

'Wat een toeval dat je belt, want ik kijk net op internet naar de play-offs, omdat ik niet in de gelegenheid was alle wedstrijden te zien.' Matthijs Huizing, directeur van de Nederlandse volleybalbond (NeVoBo), is tevreden over de zogeheten 'Finalemaand', het initiatief van Studio Sport om van zes 'kleine' sporten de ontknoping van hun competities rechtstreeks op televisie en via internet uit te zenden.

Eindelijk positieve geluiden van sporten, die na het wegvallen van voetbalbeelden uit de Nederlandse competitie op meer aandacht van het sportprogramma van de publieke omroep hadden gerekend, maar die niet kregen. Enig minpuntje: de kijkcijfers vallen (vooralsnog) tegen.

Niet dat Maarten Nooter, chef van Studio Sport, daar het succes van de Finalemaand aan zal afmeten, maar de kijkcijfers zijn bij omroepen domweg de barometer voor belangstelling. 'Cijfermatig zijn we nog niet zo tevreden', zegt hij. 'Korfbal trok zaterdag slechts 41.000 kijkers. Verklaarbaar, want het was Koninginnedag. Zondag nam bij volleybal de interesse al toe tot zo'n 500.000 kijkers. Nee, we zijn nergens van uitgegaan, omdat we met de Finalemaand willen investeren in andere sporten dan voetbal.'

Woorden die de bondsbestuurders van de zes betrokken sporten - basketbal, handbal, hockey, korfbal, volleybal en waterpolo - als muziek in de oren klinken, maar waaruit ze niet de conclusie moeten verbinden dat Studio Sport sowieso meer aandacht aan de 'kleine sporten' gaat besteden. Nooter laat daarover geen misverstand bestaan. 'Toen we de voetbalrechten waren kwijtgeraakt, stonden hockey en korfbal onmiddellijk op de stoep met het idee: zo, nu zijn wij aan de beurt. Maar dat is de realiteit niet. Wij zien voetbal als de locomotief die de wagons met andere sporten moet trekken. Ja, zelfs als dat buitenlands voetbal is. We blijven op grond van het contract met sportkoepel NOC*NSF aandacht besteden aan de kleine sporten, maar minder uitgebreid dan nu bij de play-offs. Die reguliere competitiewedstrijden zijn ook minder interessant; het moet bij sport wel ergens om gaan.'

Daar weet Johan Wakkie alles van. De directeur van de hockeybond (KNHB) weet al jaren hoe het werkt, en had al een contract met Studio Sport toen het concept van de Finalemaand nog bedacht moest worden. En hij wilde in de oude situatie bij voorkeur dat hockey na voetbal werd uitgezonden. 'Maar of buitenlands voetbal de trekker moet zijn, waag ik te betwijfelen. Persoonlijk vind ik dat Studio Sport nu de prioriteit aan nationale competities moet geven.'

Maar Wakkie is een van de weinige sportbestuurders, die zich al jaren pro-actief opstelt. Een goed voorbeeld was de teruggave van 75.000 euro uitzendrechten aan Studio Sport in ruil voor opnamen met minimaal drie camera's in plaats van één. 'Dat is investeren in kwaliteit', zegt de bondsdirecteur. 'En dat leidt weer tot meer reclame-inkomsten bij de clubs. Ik heb geen cijfers, maar ik ken clubs waar sprake is van een vervijfvoudiging van het budget, tot wel 400.000 euro per jaar.'

'Dat noemen we in marketingtermen een 'win-win'-situatie', zegt sponsoradviseur en mediadeskundige Frank van den Wall Bake. 'De Finalemaand is om die reden een interessant en creatief initiatief. Het is goed voor de sport, goed voor de sponsors en goed voor Studio Sport. Nee, ik verwacht geen grote toeloop van nieuwe geldschieters, maar dat bestaande sponsors door de toegenomen exposure eerder geneigd zijn hun contract te verlengen.'

Hoewel NeVoBo-directeur Huizing nog geen cijfers heeft, weet hij wel dat de Finalemaand goed is geweest voor het volleybal, dat als eerste van de zes sporten zijn play-offs er op heeft zitten. 'Ik ben meer tevreden dan tijdens de competitie; toen viel de aandacht van Studio Sport erg tegen. Vooral de manier waarop de wedstrijden in beeld zijn gebracht beviel me; er was genoeg tijd voor uitleg en goede analyses. Een minpuntje vond ik het interview met Marko Klok, de aanvoerder van kampioen Nesselande, op een moment dat de kampioensbeker moest worden uitgereikt. Al met al vind ik de Finalemaand een stap in de goede richting, al blijf ik me afvragen of we belastinggeld moeten gebruiken om Engels en Italiaans voetbal uit te zenden.'

Voor Ben Spaai, directeur technische zaken het Nederlands handbalverbond (NHV), brengt de Finalemaand een andere zorg met zich mee. Hij vraagt zich af of de clubs, die komend weekeinde aan hun play-offs beginnen, er wel in slagen de tribunes vol te krijgen. Want dat wil Studio Sport graag vanwege 'het plaatje'. 'Dat zal een extra inspanning kosten', zegt Spaai, die vertelt dat op het bondsbureau al twee medewerkers fulltime bezig zijn met de voorbereidingen. 'Het zal in veel opzichten wennen zijn, omdat clubs moeten spelen op andere dagen dan ze gewend zijn, de coaches zich moeten realiseren dat bij time-outs wordt meegeluisterd en ze door camera's tot in de kleedkamer gevolgd kunnen worden.'

Hoewel de Finalemaand nog tot en met 28 mei duurt, heeft Studio Sport de intentie er volgend jaar mee door te gaan. 'Want om zoiets te laten slagen, moet je lange adem hebben', zegt Nooter. 'Maar zekerheid kan ik niet geven, omdat we nog moeten evalueren en we nog niet weten hoe de bezuinigingen bij de publieke omroep voor Studio Sport uitpakken. De Finalemaand kost een investering van een half miljoen euro, omdat de productiekosten zo hoog zijn. Maar dat levert wel mooie televisie op, vind ik zelf. En niet alleen door de beelden, maar vooral doordat het een journalistiek product is; we vertellen er een verhaal bij.'

    • Henk Stouwdam