Filmpjes als snacks

Korte, professionele films gratis te vinden bij Atom.

Korte films ideaal voor beeldschermen op het vliegveld of in een lift.

De filmpjes over Ninjai, een hobbyproject van een groep vrienden, werden zo populair dat de server crashte.

Iedere fanatieke websurfer is ongetwijfeld een keer Ninjai, the Little Ninja tegengekomen. Het is een flashanimatie over een kleine Ninja die niet weet waar hij vandaan komt, op zoek gaat naar zijn ware identiteit en op de hielen wordt gezeten door bloeddorstige griezels. Dankzij zijn beheersing van verschillende vechtsporten weet hij zichzelf en zijn enige vriend, een vogeltje, keer op keer te redden.

Ninjai begon als hobbyproject van een groep vrienden. Het werd zo'n hit op internet dat het toegestroomde bezoek uiteindelijk de server deed crashen. Noodgedwongen haalden de makers de tien afleveringen off line. Een aantal grote productiemaatschappijen bood hulp in ruil voor de rechten van de serie: “Als we daarmee in zee waren gegaan, hadden we ongetwijfeld onze schulden kunnen afbetalen en een berg geld kunnen verdienen. Maar we hebben een hekel aan dergelijke bedrijven uit Hollywood en willen de creatieve zeggenschap niet aan dat soort mensen overdragen“, zeggen de makers op hun site.

Ninjai was bijna een jaar uit de lucht - tot AtomFilms er lucht van kreeg. “We vonden Ninjai fantastisch en wisten dat het ontzettend populair was“, vertelt Scott Roesch, woordvoerder van Atom. “Daarom hebben wij aangeboden de serie te hosten.“ Er zijn inmiddels twee nieuwe afleveringen voltooid en er komt nog meer.

Op de website van Atom staan korte films en animaties van onafhankelijke en professionele filmmakers. Ze zijn gratis online te bekijken en ook als download beschikbaar voor Ipod, mobiele telefoon en de spelcomputer PSP. Het grote verschil tussen AtomFilms en andere websites met korte films is de mate van professionaliteit. Zo selecteert het videoproject van Google niet of nauwelijks en staat de site daardoor vol met amateuristische beelden van playbackende pubers. Dat heeft zijn charme, maar je raakt er ook snel op uitgekeken.

Bij Atom kan ook iedereen een film aanbieden, maar maakt het bedrijf de keuze wat er wel en niet goed is. Als het filmpje op de website komt, krijgt de maker royalty's uitgekeerd op basis van de advertentie- en distributieopbrengsten. “Wij accepteren alleen het werk van de meest vernieuwende en getalenteerde filmmakers“, zegt Roesch. “Daardoor staat het werk van professionals als Aardman and JibJab naast dat van onbekend talent.“

De site is het geesteskind van Mika Salmi, een gesjeesde economiestudent uit Finland die eerst in de muzieksector in de Verenigde Staten werkte voor hij in 1998 AtomFilms oprichtte. Hij kreeg het idee voor een portal van korte films toen hij overal beeldschermen als paddestoelen uit de grond schieten: in supermarkten, op luchthavens, in kantoren, wachtruimten en zelfs in liften. Plekken waar je niet een film van anderhalf uur gaat zitten kijken. Deze nieuwe vorm van distributie vroeg om een alternatieve vorm van vermaak: shortform entertainment. “Wij geloven in snack-sized content“, zei Salmi in een vraaggesprek in Bizreport.com.

Atom Entertainment heeft inmiddels vijf sites die allemaal een vorm van hap-slik-weg-vermaak aan de man brengen en tezamen meer dan 30 miljoen bezoekers per maand trekken. De website AtomFilms is in feite niet meer dan een trekpleister om het publiek bekend te maken met de verschillende films en karakters. Daarom wordt ook alles gratis aangeboden. Atom verdient zijn geld vervolgens aan bedrijven die op zoek zijn naar bekend (lees: goedverkopend) shortform entertainment.

Salmi geeft het tekenfilmkarakter Angry Kid als voorbeeld, een serie van de makers van Wallace & Gromit over een grofgebekt roodharig kereltje. “Angry Kid is nu al overgebracht op PDA's, hij staat op internet, we zijn in onderhandeling met televisiezenders in meerdere landen en we hebben er twee games van gemaakt“, vertelt Salmi in een vraaggesprek op de site Indiewire. “We nemen een personage of een concept en brengen dat naar alle mogelijke media.“

    • Krispijn Smith