Erik Kessels

In de gang van het Centraal Museum die leidt naar de tentoonstelling Loving Your Pictures liggen tientallen vergeelde fotoalbums opengeslagen in vitrines.

Loving your pictures' Foto uit de serie ‘In almost every picture # 1’ (2001) van Erik Kessels. Vier foto’s uit de serie ‘In almost every picture # 1’ (2001) van Erik Kessels.
Ze zijn gevuld met decennia oude familiekiekjes, foto's van de Keukenhof en andere uitjes, of met een enkel stout portret van een geliefde. Het was Erik Kessels, art director van reclamebureau KesselsKramer, die de foto's van de vergetelheid redde. Kessels is een fanatiek verzamelaar van amateurfotografie en heeft bewezen een goede neus te hebben voor bijzondere exemplaren. Acht series worden door Kessels gepresenteerd, maar niet alles is even sterk. De collectie van 132 verschillende Duitse politie-uniformen uit de jaren zeventig is vooral saai. En ook de serie Strangers in my photoalbum (2003) is weinig meer dan de titel al verklapt: grofkorrelige uitvergrotingen van mensen die per ongeluk op snapshots terechtgekomen zijn. Het intrigerendst zijn de foto's waarachter je een persoonlijke obsessie vermoedt. Zoals de serie van een Nederlandse taxichauffeur die jaren geleden een vrouw door Europa rondreed en onderweg naar hartelust fotografeerde - steeds dezelfde Mercedes met steeds dezelfde passagier. Kessels heeft de expositie smaakvol ingericht. De museumzalen zijn omgetoverd in huiskamer-achtige settings met ribfluwelen bankstellen en houten kasten vol oude fotospullen. De foto's zelf, opgeblazen tot museale proporties en netjes ingelijst of geprojecteerd op diaschermen, nemen in deze context de functie van kunstwerken in. Maar mag je deze gevonden voorwerpen - of ready mades, zoals ze in het persbericht heten - wel kunst noemen? En zo ja, wie is dan de kunstenaar?

Erik Kessels, Loving Your Pictures t/m 28 mei Centraal Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di-zo 11-17u