De trend: leren lezen en therapie bij de kassa

2006 Slecht onderwijs

Nederland schrikt zich rot. Het gaat slecht met het basisonderwijs. Ik was er zelf vijftien jaar geleden. Toen mijn dochters Jasmijn en Julia naar school gingen kwam ik er terug. Ik schrok me rot. Waar gaat dat heen?

Foto Sake Elzinga Nederland - Assen - ( Drenthe ) - 21-03-2005 . Studio fotografie van producten uit Albert Heijn winkel. Unilever klaagt Albert Heijn aan voor imitatie-producten zoals hier Cave pindakaas Foto: Sake Elzinga Elzinga, Sake

Albert Heijn leerde ons koken. Eerst door meel te verpakken en het recept voor pannenkoeken op de zak te zetten. Later kwamen de Allerhande en de receptenkaartjes in de winkel. Met het “Vaste klantenfonds' leerden we ook de voordelen van beleggen. Nederland heeft niets in de gaten.

Door in de Verenigde Staten Zaans te gaan boekhouden leerde Albert Heijn ons ook de risico's van beleggen. Dat viel wel even op. Waar gaat de kruidenier met ons heen?

2010 Nog steeds slecht onderwijs

Albert Heijn kan goede dingen bedenken, uitwerken en invoeren. De klant is koning. Pedagogen kunnen goede dingen bedenken en uitwerken. Invoeren is wat lastiger. In het onderwijs is de politiek de koning en de democratie de koningin. Politieke bedenksels hebben voorrang en pedagogische bedenksels moeten lijken op het onderwijs dat ouders hadden en passen bij de ideeën van individuele leerkrachten. In het Journaal klaagde een onderwijzeres bescheiden over de hedendaagse mondige ouders. Waar gaan we met ons onderwijs heen?

2020 Goed met lezen en rekenen

Op een pak meel van Albert Heijn staat in kinderschrift dat het meel is en dat dit voor pannenkoeken is. Je hoeft het een kind maar één keer te vertellen. Uit de prijs in kindercijfers kunnen kinderen ook zelf zien dat pannenkoeken veel goedkoper zijn dan minimale kindertoetjes met minimale kinderverrassingen in maximale verpakkingen. Ook dit hoef je kinderen maar één keer te vertellen. Ongemerkt krijgen de kinderen zo een reken- en taalbad waar zij niet aan kunnen ontkomen. In enkele experimentele supermarkten staan inmiddels acteurs achter de kassa. Zij kunnen vaste klanten, die daar prijs op stellen, verrassen met sociale, creatieve en emotioneel lastige situaties.

Cognitief psycholoog en ontwerper

    • Leonard Verhoef