Bruggen die twee dorpen scheiden

In de Groningse dorpen Dorkwerd en Aduard speelt zich een strijd af over nieuwe bruggen. Er komt nog meer verkeer, en de bruggen zijn te hoog.

Hefbrug over het Van Starkenborghkanaal. Als de brug opengaat, geeft dat veel overlast voor het wegverkeer. Foto Sake Elzinga Nederland -Aduard - ( Groningen) - 20-04-2006 Hefbrug over het van Starkenborgh kanaal. Een drukke vaarweg met veel oponthoud voor het wegverkeer. Foto: Sake Elzinga Bruggen Verkeer Scheepvaart Elzinga, Sake

Oud-brugwachter K. Wijkstra (73) harkt het mos uit het gazon. Op een steenworp afstand rinkelen de bellen van de hefbrug van Aduard, die omhooggaat. Een steeds langer wordende sliert auto's wacht tot twee containerschepen zijn gepasseerd.

De gemeente Zuidhorn en de provincie willen deze brug en ook die bij Dorkwerd, beide over het Van Starkenborghkanaal, vervangen door twee langere en bredere beweegbare autobruggen. Dan kunnen grotere containerschepen elkaar hier passeren. Een en ander is een gevolg van de verbetering van de druk bevaren route Lemmer-Delfzijl.

Veel omwonenden zijn tegen het plan. Hun schrikbeeld is een toenemend aantal auto's dat zich door de dorpskom van Aduard perst, sluipverkeer door Dorkwerd en door de Groningse wijk Reitdiepwijk.

R. Bon van het Burgerinitiatief Aduard-Dorkwerd bedacht met medestanders een Beter Bruggenplan. Daarin wordt bepleit de twee huidige bruggen te vervangen door fietsbruggen en één vaste autobrug aan te leggen in het Aduarderdiep tussen Dorkwerd en Aduard. Deze nieuwe brug moet aansluiten op een aan te leggen provinciale weg, die op zijn beurt aansluit op de Friese Straatweg richting Groningen. 'Zo'n weg maakt een einde aan het gevaarlijke sluipverkeer door Dorkwerd en de Reitdiepwijk', verwacht Bon. Ook moet Aduard een rondweg krijgen, zodat vrachtverkeer uit de dorpskern wordt geweerd. Wat Bon stoorde, is dat de provincie het plan voor vervanging van de twee oude bruggen presenteerde zonder dat de bevolking er vanaf wist. De gemeenteraad van Zuidhorn besloot dat het Beter Bruggenplan als serieus alternatief onderzocht moet worden. Inmiddels heeft het Burgerinitiatief 1.100 handtekeningen verzameld.

R. de Graaf uit Winsum wacht voor de open brug in Aduard. 'Ik passeer hem twee keer per dag en het komt zelden voor dat ik niet hoef te wachten', moppert hij. Zo'n nieuwe brug is een verbetering, zegt hij. 'Dat is ook beter voor het dorp. Doen!'

Wijkstra zette zijn handtekening voor het Beter Bruggenplan. 'Een fietsbrug lijkt me wel wat', zegt hij al kauwend op een halve sigaar. 'Dan wordt het hier rustig. Het zware verkeer moet eruit.'

Dat vindt ook zijn overbuurvrouw J.Z. Kits, die net als hij aan de doorgaande weg woont. 'Het vrachtverkeer is gevaarlijk, maar de personenauto's moeten wel door het dorp blijven rijden, anders wordt het hier maar saai. Het dorp moet wel leefbaar blijven.' Vorige maand brachten Groningse Statenleden een werkbezoek aan Aduard en Dorkwerd om de bewoners te horen. PvdA en GroenLinks steunen het burgerinitiatief. Bon overhandigde de Statenleden de steunbetuigingen. Maar die zijn vrijwel alleen afkomstig van Dorkwerders en bewoners van de Reitdiepwijk, zegt voorzitter Tjerk Dijkstra van de Vereniging van Dorpsbelang in Aduard. Iets wat Bon met klem ontkent.

Dijktra wil het zware autoverkeer ook uit het dorp, maar ziet niets in een nieuwe autobrug bij het Aduarderdiep. 'Landschapsontsierend', oordeelt hij. 'Zeker als die tien meter hoog wordt. Zo'n brug komt middenin het waardevolle cultuurlandschap Middag-Humsterland, dat op de nominatie staat om werelderfgoed te worden!'

Wat Dijkstra tegenstaat, is dat het huidige kruispunt van Aduard als aansluiting op de Friese straatweg (richting Groningen) in het Beter Bruggenplan verdwijnt. 'Daar komen Aduarders nu pas achter. In dat geval duurt het veel langer om vanuit het dorp in Zuidhorn te komen.'

Ook supermarkteigenaar S. Dusseljee van de Meermarkt in Aduard ziet het doorgaande autoverkeer liever door de dorpskom rijden. Hij vreest omzetdaling als de brug voor auto's verboden wordt. Als voorzieningen verdwijnen, dalen ook de woningen en bedrijfspanden in waarde, sombert Dusseljee. 'Dat kan tussen de 10.000 en 15.000 euro schelen.'

De petitie van Beter Bruggenplan vond hij 'eenzijdig en sturend'. 'Veel mensen hebben spijt van hun stem.' Bon ontkent dat een nieuwe brug tien meter hoog wordt. 'Hoogstens 9,10 meter.'

Wethouder H. Hielema (CDA) van Zuidhorn zegt dat drie nieuwe bruggen binnen anderhalve kilometer, zoals het Beter Bruggenplan wil, te duur is. Hij ontkent dat de nieuwe bruggen in Aduard en Dorkwerd erg hoog worden. 'Het beweegbaar deel komt net boven het maaiveld uit, alleen de vier portalen worden negen meter hoog.'

In een nieuwe vaste autobrug bij het Aduarderdiep ziet hij niets. 'De opritten ervan worden driehonderd meter lang. Dat is op die plek technisch niet uitvoerbaar.'

    • Karin de Mik