Surfende sollicitanten zijn heel snel afgeleid

Bedrijven kunnen nog veel leren bij het werven van personeel via internet.

“Op internet moet tekst kort en bondig zijn en meteen de aandacht grijpen.“

Jet Govers vond een baan via internet. “Je schrijft je in en de vacatures stromen binnen.“ Foto Roger Cremers Nederland, Amsterdam, 01-05-2006 Jet Gevers, Medewerker Marketing Communicatie van Oris Project Support. PHOTO AND COPYRIGHT ROGER CREMERS Cremers, Roger

Webcammen met de werkgever, chatten met een recruiter of rondneuzen op een virtuele carrièrebeurs. Met de nieuwste, snelle communicatienmiddelen is het via internet vinden van een baan een fluitje van een cent.

Of niet? Volgens de beheerders van vacaturesites en marketingdeskundigen kunnen bedrijven nog een hoop leren bij de werving van personeel via internet.

Wie vroeger een baan zocht, spitte in het weekend de zaterdagkrant door naar geschikte vacatures: de werkzoekende zocht een werkgever, niet andersom. Op vacaturesites als monsterboard.nl, totaljobs.nl en de site van intermediair kunnen bedrijven wél zelf actief op zoek naar kandidaten.

Niet alleen werkzoekenden kunnen mail ontvangen als er een passende vacature aan het aanbod is toegevoegd, ook werkgevers krijgen bericht als een kandidaat met een geschikt cv zich heeft ingeschreven.

Volgens directeur Olivier van Duijn van Totaljobs is de manier waarop een bedrijf een kandidaat op internet benadert essentieel. Dat is nu nog regelmatig behelpen: veel vacatures beginnen met lange uitweidingen over de organisatiestructuur van het bedrijf, informatie waarbij een potentiële sollicitant die al surfend een baan zoekt, snel de aandacht verliest.

Om de interesse van sollicitanten vast te houden, organiseert Totaljobs een virtuele carrièrebeurs, die vanaf negen mei zes weken lang de lucht in gaat. Via een beursplattegrond kun je de juiste branche zoeken en bij de virtuele “stand' van een bedrijf kun je gegevens bekijken, een filmpje zien over de bedrijfscultuur en tien meest gestelde vragen en antwoorden lezen. Ook is het mogelijk om een mail te sturen en meteen te solliciteren. “Het vervangt natuurlijk niet het live contact op een echte beursvloer“, geeft Van Duijn toe. Het voordeel is dat je zes weken lang, 24 uur per dag kunt reageren op vacatures en kunt snuffelen bij bedrijven.

Dat was ook het probleem waar zakelijk dienstverlener Eiffel op stuitte, zegt marketingmedewerkster Moniek Roijers van dat bedrijf. Bovendien stemt het tijdstip dat sollicitant en bedrijf actief achter de pc zitten niet altijd overeen: “Veel potentiële sollicitanten hebben gewoon een baan en willen niet op hun werkplek chatten met een nieuwe werkgever. Terwijl recruiters juist weer alleen tijdens kantooruren beschikbaar zijn.“

Eiffel experimenteert wel met andere methodes. Zo konden geïnteresseerden op de website een video maken om zichzelf te presenteren. Geen webcam? Dan stuurde Eiffel er gratis eentje toe. “Deze actie was bedoeld om ons te onderscheiden op internet. Zo'n video dient alleen voor een eerste indruk van de sollicitant.“

ABN Amro stuurde vorig jaar 28.000 jonge hoger opgeleiden een e-mail met een uitnodiging om het spel Elevator Pitch te spelen. In dit spel werd aan de hand van tien vragen vastgesteld hoe ambitieus de speler was. Deelnemers maakten kans op aantrekkelijke prijzen als ze de mail doorstuurden naar kennissen. Zo circuleerde het spelletje in meer dan één miljoen mailboxen. Hierdoor verzamelde ABN Amro de gegevens van zesduizend “high potentials' en eventuele nieuwe kandidaten.

Toch lopen de meeste bedrijven achter als het gaat om personeelswerving op internet, vindt Wouter Maagdenberg van marketingbureau Linkinmedia. ,,Alle technologie is er, zoals beeldbellen of software die werkgever aan werkzoekende koppelt. Alleen doet niemand het. Een bedrijf raakt pas geïnteresseerd in dit soort methodes als er kosten bespaard kunnen worden, niet als enkel de communicatie verbetert.“

De internetpagina van Intermediair biedt trainingen aan werkgevers om te leren “hoe een kandidaat denkt'. “We merken dat steeds meer hulp gewenst is bij het opstellen van de vacatures“, zegt salesmanager Charley Beerman. “Op internet moeten teksten kort en bondig zijn en meteen de aandacht grijpen.“

Volgens marketeer Maagdenberg is de oorzaak dat er een groot gebrek aan deskundigen in online marketing is. “De meeste reclamebureaus willen liever een mooi tv-spotje maken dan online creatief zijn.“

Maagdenberg zegt dat de mogelijkheden om direct contact te maken, zoals via webcam of chatfunctie, een leuke toevoeging zijn om een eerste indruk te krijgen van een werkgever of van een sollicitant. “Zelf maak ik ook liever afspraken met sollicitanten om online contact te hebben. Ik hoef ze echt niet allemaal over de vloer voor een gesprek.“

Is het niet jammer dat bedrijven nog terughoudend zijn met dit soort moderne communicatiemiddelen en marketingmethodes? Van Duijn van Totaljobs waarschuwt voor het blind staren op ludieke technieken: “Het moet wel functioneel blijven: grappige filmpjes of spelletjes kunnen creatief overkomen, maar werving moet wel serieus blijven. Een baan kiezen is toch een van de meest ingrijpende beslissingen in je leven.“

    • Olga van Ditzhuijzen