Snelle trein vertraagd tot na april 2007

De hogesnelheidslijn Amsterdam - Parijs wordt vrijwel zeker later dan 1 april 2007 opgeleverd. Dat schrijft minister Peijs (Verkeer) de Tweede Kamer.

Aanleg in Rotterdam van het tracé van de hogesnelsheidslijn tussen Amsterdam en Parijs. De komst van snelle treinen is weer uitgesteld. Foto NRC Handelsblad, Vincent Mentzel Aanleg HSL in Rotterdam met rechts een file op de A20 van Hoek van Holland naar Gouda.foto VINCENT MENTZEL/NRCH==F/C==Rotterdam, 5 april 2006 Mentzel, Vincent

Voor de verklaring van de nieuwste vertraging van de HSL-Zuid noemt Peijs een aantal factoren. Zo moeten veiligheids- en besturingsvoorzieningen worden aangebracht die aan de Europese normen voldoen en worden gekoppeld met het bestaande spoor.

Ook al toont ze begrip voor de moeilijke klus, toch houdt de minister exploitant High Speed Alliance (HSA) geheel verantwoordelijk en zal ook de geplande opleverdatum van 1 april 2007 blijven gelden. Een maand vertraging kost de staat zo'n 22 miljoen euro, die wordt verhaald op de exploitant. Na het aanbrengen van de noodzakelijke voorzieningen begint een periode van testen. Ook dat zou weer tot vertraging kunnen leiden, meent Peijs. “Gelet op ervaringen met soortgelijke projecten in het buitenland is het, ondanks contractuele verplichtingen en tot nu toe genomen beheersmaatregelen, niet volledig uit te sluiten dat in deze periode toch problemen optreden.“

Peijs meldt nog twee andere belangrijke risicofactoren. Ze heeft inmiddels ruim 6 miljoen euro extra moeten betalen voor het voltooien van de tunnel onder het Groene Hart. Daarbij was achterstand ontstaan en die wordt volgens haar nu ingelopen door de bouwers van Infraspeed.

Inmiddels is een nieuw probleem vastgesteld. “Gebleken is dat er vorstschade ontstaat aan de constructie van de diepwanden van de tunnel in Rotterdam, Noordrand. Dit heeft een negatieve invloed op de levensduur van de constructie“ , schrijft Peijs. De passende maatregel waarnaar bouwers zoeken, kan ook voor vertraging zorgen, waarschuwt Peijs.

Oorspronkelijk zou de nieuwe miljardenlijn op 1 januari in gebruik worden genomen. Eind vorig jaar waarschuwde Peijs dat het ook heel goed 2008 zou kunnen worden voordat de eerste snelle trein met passagiers gaat rijden.