Madame Ginoux kost 33,9 mln euro

Het schilderij L'Arlésienne, Madame Ginoux (1890) van Vincent van Gogh is gisteren in New York geveild voor 33,9 miljoen euro (40 miljoen dollar). Le Repos (1932) van Pablo Picasso bracht 29,1 miljoen euro op. De identiteit van de kopers is niet bekendgemaakt.

Veilingmedewerkers tonen ‘L’Arlésienne’ van Vincent van Gogh tijdens een presentatie in Londen. Foto AP *** FILE *** Christie's employees hold 'L'Arlesienne, Madame Ginoux' by the late Dutch artist Vincent van Gogh at the company's premises in London, Friday March 24, 2006. The portrait of a French cafe owner sold for $40 million at auction Tuesday May 2, 2006, according to Christie's, which handled the sale. "L'Arlesienne, Madame Ginoux" had been owned by the same family since 1929, when it was bought by Dr. Harry Bakwin, a wealthy American pediatrician. An anonymous buyer purchased the portrait for $40,336,000, Christie's said. (AP Photo/Matt Dunham) Associated Press

Jetske Homan van der Heide, senior-expert moderne kunst van Christie's, noemt de opbrengst van de Van Gogh “een superbedrag“, al had men bij het veilinghuis nog iets meer verwacht. Louis van Tilborgh, conservator bij het Van Gogh Museum in Amsterdam, spreekt van “een mooi bedrag, maar geen record“. Het laatste portret van Van Gogh dat werd geveild was dat van Dr. Gachet, geschilderd in dezelfde tijd. Het bracht zestien jaar geleden 82,5 miljoen dollar op. De hoogte van de som die voor L'Arlésienne is betaald, is volgens Van Tilborgh wel een teken “dat de kunstmarkt weer aantrekt“ na een diep dal begin jaren negentig.

Het Van Gogh Museum bood niet mee. Eén van de vijf portretten die Van Gogh maakte van Mme. Ginoux, een caféhoudster in de Zuid-Franse plaats Arles, is al in Nederlands bezit, aldus Van Tilborgh. Het bevindt zich in het museum Kröller-Müller. Hij noemt het nu verkochte werk “wel de mooiste variant“. “Die van Kröller-Müller is donkerder en kent niet dat leuke bloemetjesbehang op de achtergrond“, aldus Van Tilborgh. Van de andere drie versies is er één verdwenen. De andere hangen in het Metropolitan Museum in New York en het Musée d'Orsay in Parijs.

De prijsklasse was ook te hoog voor het Van Gogh Museum, aldus de conservator. “De vraag is bovendien of wij nog meer Van Goghs nodig hebben. Als we over zoveel geld zouden beschikken, kochten we een Degas, die hebben we nog niet. De laatste jaren richten we ons op meesters uit de omgeving van Van Gogh, de Monets en Manets.“

Binnen het gehele oeuvre van Van Gogh beschouwt Van Tilborgh L'Arlésienne niet als zeer bijzonder. “Hij was ook beter in het schilderen van mannen dan van vrouwen.“ Van Gogh schilderde de vijf doeken naar een potloodtekening van zijn collega Paul Gauguin, terwijl hij in een inrichting verbleef. “Hij heeft altijd graag portrettist willen worden, maar is daar om allerlei redenen nooit helemaal aan toe gekomen.“