PC-game vecht terug

Online-rollenspellen als World of Warcraft kun je eindeloos spelen.

Daardoor daalt de interesse voor pc-games, maar Oblivion lijkt het tij weer te keren.

Screenshot uit de nieuwe fantasiewereld van Elder Scrolls IV: Oblivion

1,7 miljoen verkochte spellen in veertien dagen. Het is lang geleden dat een computerspel zo goed verkocht als Elders Scroll IV: Oblivion. Echt florissant staat de game-verkoop er niet meer voor. Bekende pc-titels als De Sims 2, Civilization IV en Age Of Empires 3 laten de kassa weliswaar rinkelen met extra uitgaves en uitbreidingssets, maar de snelheid waarmee een game na introductie in prijs daalt en naar de budgetbak verhuist, neemt toe: het grootste deel van de totale verkoop bestaat uit titels die als midprice of budget werden aangeboden.

In totaal daalde de verkoop van pc-games vorig jaar met 15 procent en dan doen ze het nog goed in verhouding tot de games voor spelcomputers. Dat heeft een financiële reden, want als een speluitgever een game wil uitbrengen voor de PlayStation 2, de GameCube en de Xbox moeten daar behoorlijke royalities voor betaald worden aan respectievelijk Sony, Nintendo en Microsoft. Een spel dat op een normale Windows-pc werkt, is licentievrij en kan daardoor voordeliger gemaakt worden.

Een snel groeiende groep gamers kiest echter liever voor World of WarCraft. In deze MMORPG, massive multiplayer online roleplaying game, spelen miljoenen mensen via internet samen in een game zonder einde, en zonder grenzen aan de verhaalllijn. Dat is een regelrechte bedreiging voor de singleplayer pc-spellen, die een beperkte verhaallijn, “speltijd' en dus houdbaarheid hebben.

Sinds de introductie van World of WarCraft is de verkoop van losse computerspellen nog sneller afgenomen. Qua prijs doet World of Warcraft het ook beter in de verkoop - gemiddeld genomen zakken pc-titels binnen van 4 tot 6 maanden in prijs - maar World of WarCraft werd in Europa ruim een jaar geleden gelanceerd en wordt tot op de dag van vandaag nog steeds full price aangeboden.

Met Elder Scrolls IV: Oblivion is voor het eerst sinds tijden weer een game verschenen die het in hetzelfde genre kan opnemen tegen de World of Warcraft-hype. Oblivion is overal met lof ontvangen. Het spel, ontwikkeld door Bethesda Softworks en uitgegeven door Take 2, is inmiddels uit voor de Xbox 360 en de pc, waarvoor al drie eerdere delen beschikbaar waren. Ook in het vierde deel kent deze RPG (role playing game) een enorme uitgestrekte fantasiewereld die bijna net zo groot is als een online rollenspel; en zelfs bijna net zo groot als World of WarCraft.

Oblivion is door sommigen al het singleplayer antwoord op World of WarCraft genoemd. Nu is Oblivion natuurlijk niet oneindig speelbaar, maar de mogelijkheden om het spel op een nieuwe manier te beleven, zijn enorm groot. Natuurlijk kun je als speler achter elkaar in het hoofdverhaal opdrachten afwerken, maar keer op keer dienen zich weer nieuwe opdrachten aan.

Het herspelen van het spel met een totaal ander personage en klasse levert een totaal andere spelervaring op. Oblivion is een speelwereld waarin ook een ervaren speler zich geen moment hoeft te vervelen.

Oblivion Elder Scrolls IV Uitgever: Take 2Platform: PC (50 euro), Xbox 360 (65 euro)

    • Jan Meijroos