Groei Europa blijft achter voor Numico

Rusland, Turkije en China zijn de groeimotoren bij Numico. In die opkomende landen neemt de verkoop van babyvoeding de komende twee jaar jaarlijks toe met minimaal 15 procent, in Europa is dat 6 procent.

Dat blijkt uit de cijfers die het concern voor baby- en ziekenvoeding vandaag heeft bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Numico verkocht die periode in China en Vietnam ruim 30 procent meer babyvoeding. Turkije en Rusland deden het iets minder.

In Duitsland en Nederland is de groei minimaal. In Nederland ligt de verkoopgroei enkele jaren rond nul. Bestuursvoorzitter J. Bennink zei dat het belangrijke Duitsland “geen makkelijk land“ is. Hij liet weten dat hij onlangs de eerst verantwoordelijke manager voor dat land heeft vervangen. In West-Europa groeide Numico in totaal met 3 procent.

Numico behaalde mede door de sterke resultaten in de opkomende landen een record autonome groei en een record nettowinstmarge. Het vorig jaar overgenomen babyvoedingsbedrijf Dumex, dat vooral actief is in China en Vietnam, haalde in het eerste kwartaal een 28 procent hogere omzet. Numico behaalt nu een kwart van zijn totale omzet in Azië, een zevende deel komt uit Oost-Europa en iets meer dan de helft uit West-Europa.

Mede door de goede resultaten in het eerste kwartaal verhoogde het bedrijf zijn omzet- en winstmargedoelstellingen. Over de toekomst was topman Bennink optimistisch. Hij verwacht “een langjarige dubbelcijferige omzetgroei“ bij Numico.

De autonome omzet steeg in het eerste kwartaal 13,6 procent naar 633 miljoen euro. De vergelijkbare nettowinst nam toe met 44 procent tot 63 miljoen euro. Numico verhoogt zijn doel voor omzetgroei voor dit boekjaar naar 12 à 13 procent (was 11 tot 13 procent) en de verwachting voor de nettowinstmarge stijgt licht, van 18,5 tot 18,75 procent.

Beleggers waren tevreden over de resultaten. Het aandeel stond op de Amsterdamse beurs rond het middaguur 4,5 procent hoger op 37,53 en was daarmee de grootste stijger van de AEX-index.

Oorzaak voor de snelle groei is de introductie van nieuwe producten en extra uitgaven aan marketing. Bennink liet weten in hoger beroep te gaan tegen een uitspraak van de rechter in Den Haag rondom een geschil over patenten van de huismerkmelkpoeder van drogisterijketen Kruidvat.