Conducteurs klagen over strenge boetes

De vakbond FNV Bondgenoten en de vakbond voor rijdend personeel VVMC zijn niet te spreken over het “te strenge“ boetebeleid van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dat sinds oktober 2005 van kracht is. Dat beleid houdt in dat conducteurs altijd een boete van 35 euro moeten geven als iemand geen kaartje heeft. Bij conflicten die daardoor ontstaan, laat de werkwijze van de spoorwegpolitie bovendien veel te wensen over, vinden de bonden.

Voorheen mocht een conducteur zelf bepalen of hij een boete uitschreef en aan wie. “Het strenge boetebeleid veroorzaakt verbaal geweld, dat gemakkelijk voorkomen kan worden“, zegt Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. “Conducteurs worstelen bovendien met hun geweten, als ze een bejaarde die eens per jaar met de trein gaat, een boete geven omdat deze de automaat niet zo snel kon vinden.“

“Bij ruzies in de trein hoort de spoorwegpolitie op te treden om eventueel personen te arresteren“, zegt Wim Eilert van VVMC. “Maar de politie komt vaak te laat, of helemaal niet. De NS heeft die ondersteuning veel te snel afgebouwd. Zwartrijders merken dat en durven daardoor een volgende keer weer zonder kaartje te reizen.“

De organisaties pleiten voor herinvoering van de oude situatie. De NS zegt “verrast“ en “teleurgesteld“ over de kritiek te zijn, zo zegt een woordvoerder. “Het aantal mensen dat geen kaartje koopt, is gehalveerd. Het nieuwe beleid werkt.“ De NS geeft wel toe dat de spoorwegpolitie soms verstek laat gaan. “Maar in dringende gevallen komt de politie altijd.“

FNV'er Berghuis: “De NS moet zich niet alleen op cijfers baseren. Ik spreek zelf met conducteurs, zij vinden het niet prettig zo. Als de NS alleen maar naar de resultaten kijkt, passeren ze de conducteurs.“