Alle aandacht voor de helden van postproductie

In King Kong is geen beeld te vinden waarin niet iets is weggepoetst of bijgekleurd.

Regisseur Peter Jackson vond het hoog tijd dat daar aandacht aan werd besteed.

Filmbeeld uit King Kong (regie Peter Jackson) Foto Universal Universal

Bij de première van Peter Jacksons King Kong in december ging zoals gewoonlijk alle aandacht uit naar de acteurs. Vergeten werd dat ook zoiets kleins als het stuivende zand onder de voet van King Kong door iemand moest worden nagemaakt. Aan deze onzichtbare mensen van de postproductie is nu een drie uur durend eerbetoon te vinden op de special edition dvd van King Kong. Welkom in de wereld van slecht zittende spijkerbroeken, rammelende toetsenborden en gigantische mengpanelen.

Er is geen beeld te vinden in King Kong waarin achteraf niet iets is weggepoetst, toegevoegd of bijgekleurd. Regisseur Peter Jackson vond het hoog tijd dat daaraan eens aandacht wordt besteed. Na de eerder verschenen dvd met het productiedagboek van King Kong, die vooral de opnameperiode bestreek, is er dan nu een dagboek over de postproductie, de 33 weken na de opnames. Megalomanie en monnikenwerk blijken hand in hand te gaan. Zo kun je meeleven met de uitgebluste mannen van de afdeling “digitaal fouten wegpoetsen', een zeer secuur werkje waarbij je langzaam gek schijnt te worden. Jackson praat ze moed in: “De pijn is tijdelijk, de film blijft.“

De fans hebben deze dagboeken al kunnen volgen op www.kongisking.net, waar ze nog steeds gratis zijn te downloaden. Nu staan ze handzaam op één dvd, waarop de mannen van de miniatuurafdeling ineens de helden zijn. Op de mini-replica van het schip waarmee naar Skull Island wordt afgevaren, hebben ze zelfs extra roestplekken en meeuwenpoep op het dek nagemaakt. Ook bestudeerden ze hoeveel graden per seconde een echt schip overhelt bij storm of bij kalme zee, om de bewegingen zo levensecht te maken. Hun collega's zijn ondertussen bezig met het digitaal klonen van de acteurs.

Gelukkig wordt er ook weer niet té lyrisch gedaan over hun werk. Er is veel gepuf en zelfrelativering te horen: “Veel geren en gevecht op film, daar houden we ons de hele dag mee bezig“, zo wordt King Kong gelijk in één zin omschreven. Tragikomisch als altijd zijn de figuranten, die de hele dag in de kantine rondhangen zonder een glimp van de set op te vangen.

Langdradig wordt het ook wel eens, vooral als we weer een flits zien van een miniatuur zonder dat we te weten komen hoe die uiteindelijk in de film is beland. Dat wordt weer goedgemaakt met een nepdocumentaire over Skull Island, een geologische en evolutionaire curiositeit waar dinosauriërs hebben kunnen overleven dankzij de hitte die opsteeg uit de diepe kloven. Een aantal “deskundigen' vertelt over de wezens die gesignaleerd zijn door eerdere expedities, zoals de parasitaire vleeswezel, een wandelende spier met tanden. Het wordt uiteraard allemaal minder geloofwaardig geserveerd als in Peter Jacksons nepdocumentaire Forgotten Silver, maar het plezier van het verzinnen is er niet minder om.

Serieuzer is de half uur durende geschiedenisles over New York in de jaren dertig, met feiten rond de Depressie, de drooglegging en de bouw van het Empire State Building, dat toentertijd voor zeventig procent leegstond en daarom the Empty State Building werd genoemd. Totdat in 1933 King Kong erop klom. En mooi is het moment waarop Peter Jackson het oorspronkelijk King Kong-miniatuur uit 1933 in zijn hand houdt, en bewonderend naar de moertjes en schroefjes kijkt. Daar moesten ze het toen mee doen, maar wat een kracht straalt het beest nog uit.

Jackson heeft zijn King Kong volgestopt met grapjes over de ijdele filmwereld (“acteurs, ze reizen de hele wereld over maar alles wat ze zien is een spiegel“). Het is dan ook te prijzen dat deze dubbeldvd nu eens scherpstelt op de minder glamoureuze kant van het filmmaken.

DVD

King Kong ****

2005, Universal, Regie: Peter Jackson, Met: Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody