Mythe over journalistiek en communicatie achterhaald

Elsbeth Etty omschrijft in NRC Handelsblad van 25 april het werk van communicatiemensen als: de media op een strategische manier inzetten in dienst van autoriteiten en machthebbers. De communicatiewereld is gelukkig een stuk breder dan `de media`. Maar het zijn de media, ofwel de journalistiek, waarbinnen volgens Etty de enige echte waarheid regeert. Die waarheid regeert echter niet anders dan: woordvoerders, voorlichters en gezagdragers op een strategische manier inzetten in dienst van het goede verhaal, de mooie scoop, de diepgravende analyse of hoge kijkcijfers en stijgende oplages. Niets mis mee. Zo werkt het. En dat weten we van elkaar. Maar wat maakt de journalistieke waarheid van een hogere orde dan de communicatieve waarheid?

Etty onderbouwt haar redenering met een foutief geïnterpreteerd onderzoek en beschrijft de communicatiewereld als een niet erg frisse omgeving waarbinnen men dingen onder de pet probeert te houden en slechts het belang van de broodheer dient. Die mythe is net zo waar, hardnekkig en achterhaald als die van de journalist als waakhond van de democratie die de waarheid in pacht heeft.

    • Marion van der Voort