Microsoft wil meer adverteren in games

Softwarefabrikant Microsoft is bezig met de overname van Massive, een bedrijf dat telkens nieuwe advertenties kan vertonen in computergames. Microsoft, dat zelf games ontwikkelt en de Xbox spelcomputer uitbrengt, zou tussen de 160 en 320 miljoen euro over hebben voor Massive, melden persbureau AP en de Wall Street Journal..

Advertenties in games zijn niet nieuw, maar de manier waarop Massive ze plaatst wel. Door gebruik te maken van dynamische opdrachten is het mogelijk om in een bestaande games telkens nieuwe advertenties op het scherm te plaatsen. De techniek lijkt op de manier waarop advertenties op webpagina's ververst worden. Het is wel nodig dat de gamer online is - met de pc, of met een spelcomputer met internetaansluiting.

Massive verwerkt inmiddels gerichte reclamecampagnes in games, zoals een aankondiging van een filmpremière in een schietspel. In een populair Amerikaanse spel als Major League Baseball 2006 zijn de reclameborden langs het honkbalveld al bijna even afwisselend als in het echt. Met Massive's methode kan de advertentie aangepast worden aan het tijdstip van de dag of de plek waar de gamer zich bevindt.

Microsoft zou met Massive willen bemiddelen tussen adverteerders en andere gameuitgevers, zoals Ubisoft en Electronic Arts. Het uiteindelijk doel is, volgens anonieme bronnen in de Wall Street Journal, om een online advertentieplatform te bieden dat naadloos aansluit op Microsofts andere online activiteiten, zoals MSN. Dit zou de concurrentiepositie van Microsoft ten opzichte van de advertentieverkopers Google en Yahoo verbeteren. Vorig jaar leverden advertenties in games 56 miljoen dollar op, het jaar daarvoor nog 34 miljoen. Volgens onderzoeksbureau Yankee Group uit Boston kan de markt groeien tot 700 miljoen dollar in 2010.

Gamers vormen tot nu toe een lastig bereikbare doelgroep voor adverteerders omdat ze weinig tv kijken en tijdschriften lezen. 'Betekent meer advertenties ook dat spellen gratis worden?', vraagt een gamer zich af op de it-website news.com. Een nieuwe speltitel kost al snel 50 tot 60 euro.