Laat vliegtuigjes hoger vliegen

Na fatale ongelukken met twee ultralight-vliegtuigjes dreigen de regels verder te worden verscherpt.

Terwijl piloten nu al te laag moeten vliegen.

Na de twee ongelukken met ultralight-vliegtuigjes boven Stadskanaal zijn onmiddellijk meer beperkingen voor ultralights aangekondigd. Kenmerkend aan deze reflex is dat luchtvaartautoriteiten denken dat door meer en strengere regels het vliegen veiliger wordt.

Ik ben zelf hobbyvlieger en geloof me: de regels zijn in Nederland al streng genoeg, sommige pakken alleen verkeerd uit, waardoor we te laag en te veel op een kluitje moeten vliegen. Nodig is een versoepeling van de regels: daardoor wordt het lichte vliegen juist veiliger en kan de overlast worden beperkt. Het zit als volgt.

1 Kleine vliegtuigjes mogen in Nederland niet hoger vliegen dan 300 meter, tenzij ze beschikken over een radarbeantwoorder à 2.500 euro. Die regel stamt uit 2002, toen een F-16 op een ultralight-vliegtuigje botste, met twee doden als gevolg. Gek genoeg geldt het verbod ook in de weekeinden, als er helemaal geen straaljagers rondscheuren en veel hobbypiloten actief zijn. Laagvliegen is hinderlijker voor mensen op de grond en bovendien levensgevaarlijk. Dat zit zo: als er tijdens een vlucht vlak boven de grond iets misgaat, heb ik als piloot nauwelijks tijd om te reageren. Hoe hoger ik vlieg, hoe meer tijd ik heb om, na de knal, bij te komen van de schrik en een noodlanding voor te bereiden.

2 Kleine vliegtuigjes moeten in Nederland verplicht starten vanaf vliegvelden. Dat is niet slim, want omwonenden worden knettergek van het constante gejengel van die vliegtuigjes. Het mijne kan starten en landen op een grasveldje van 120 meter. Na een minuut hoor je het niet meer en pas na een uur ben ik terug. Elk weiland is geschikt, maar het mag niet in Nederland.

Tijdens een vlucht zie ik zelden een ander vliegtuig. Maar bij de schaarse vliegvelden is het druk en daar gebeurden de ongelukken dan ook. Als ultralights zouden mogen starten vanaf het erf van een bevriende boer, zorgt dat voor minder overlast en neemt de kans op botsingen af. Frankrijk en Engeland kennen geen vliegveldplicht voor ultralichte vliegtuigen. Dat werkt daar perfect.

Regels moeten er zijn, maar dan wel regels die het vliegverkeer ook echt veiliger maken. Een ultralight hoort niet laag boven de stad te vliegen, net zo min als een reclamevliegtuigje trouwens.

Pollus Fornerod is hobbyvlieger.

Ook een Praktijkstuk insturen? Mail het stuk, maximaal 450 woorden, naar opinext@nrc.nl onder vermelding van "De Praktijk'.