Sponsor breekt met zwemploeg trainer Hes

Het vijf topzwemmers tellende team van trainer-coach Fedor Hes moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. XLence Human Resources Group heeft besloten de financiële steun, bijna 150.000 euro op jaarbasis, te staken. Een verschil van inzicht ligt volgens beide partijen ten grondslag aan de breuk.

Medio februari besloot het ICT-bedrijf uit Amersfoort, sinds anderhalf jaar de belangrijkste geldschieter van de ploeg rondom boegbeeld Marleen Veldhuis, 'de stekker eruit te trekken', aldus directeur Pim Eijkelenboom. 'Vervelend voor de zwemmers, maar zij worden helaas omringd door bestuursleden en adviseurs, die zich op het standpunt stellen dat een sponsor slechts plichten heeft en geen rechten.'

Voorzitter Dennis Rijnbeek van de zwemploeg erkent dat sprake was van tegengestelde meningen. 'Eijkelenboom wilde meer invloed, maar hij vergeet dat een sportteam geen bedrijfsonderdeel is. Zwemmers kan je niet aansturen als werknemers. Bovendien heeft hij niet de sporttechnische kennis die ik wel heb.'

Hes (36) betreurt het vertrek van XLence, bij wie hij sinds 1 mei vorig jaar op de loonlijst stond. 'Maar misschien is het maar beter zo. Nu was toch sprake van een [voetbalvoorzitter] Dirk Scheringa-model: de sponsor wilde meer inspraak, vooral omdat de overeenkomst het afgelopen jaar zakelijk gezien niet hetgeen heeft gebracht waarop was gehoopt.'

Het lopende seizoen loopt geen gevaar, met dank vooral aan de subsponsoren. In september hoopt Team Hes op te kunnen gaan in het nationale trainingscentrum Amsterdam, één van de twee officiële steunpunten van de Nederlandse zwembond (KNZB).

XLence hielp Hes' ploeg anderhalf jaar geleden uit de brand, nadat het bestuur van Topzwemmen Amsterdam de coach geen contractverlenging had aangeboden wegens teleurstellende prestaties bij de Olympische Spelen in Athene. De zwemmers bleven hun coach evenwel trouw, waarna Eijkelenboom besloot de gehele ploeg over te nemen tot en met de Olympische Spelen van 2008.

Een tweede reden voor de breuk is gelegen in de aangescherpte richtlijn van de KNZB, die bepaalt dat zwemmers bij grote internationale toernooien niet langer het logo van hun teamsponsor op de badmuts mogen dragen. Eijkelenboom: 'Hoe moet ik dan aan mijn exposure komen?'

    • Mark Hoogstad