'Privatisering is niet heilig'

Luchthavens moeten de concurrentie aangaan. Allianties mogen niet tot monopolies leiden.

Neelie Kroes Wassenaar 06-08-04 © Foto Merlin Daleman Daleman, Merlin

Schiphol wordt mogelijk dit jaar geprivatiseerd, andere Europese luchthavens overwegen eveneens een beursgang.

Vindt u privatisering noodzakelijk?

Europees Commissaris Neelie Kroes (Mededinging): 'Luchthavens moeten de concurrentie aangaan. Daar wordt de consument alleen maar wijzer van. Maar de nationale overheden moeten de randvoorwaarden blijven stellen. Privatisering betekent niet dat ze hun goddelijke gang kunnen gaan. We moeten niet naar monopolies waarvan de consument de rekening krijgt.'

Tussen Amsterdam en Parijs is maar één bedrijf actief is: Air France-KLM.

'Voorafgaand aan de fusie tussen Air France en KLM, twee jaar geleden, heeft de Commissie als voorwaarde gesteld dat het nieuwe bedrijf slots [landingsrechten, red.] moest afstaan. We hadden concurrentie in gedachten en dat is er niet van gekomen. We gaan daar verder naar kijken.'

Op verbindingen naar andere steden, neem Londen, is wel concurrentie.

'Ja, tussen Londen en andere Europese steden heeft de consument veel keuze, met variëteit in prijzen en service. Dit danken we aan de verregaande liberalisering van de luchtvaartsector. Concurrentie betekent ook dat je het beste product op de markt moet zetten tegen de beste prijs. Aan de andere kant is continuïteit ook van belang. En dat geldt zeker voor KLM: via de fusie met Air France is de continuïteit gegarandeerd. KLM in zijn uppie had op het wereldtoneel moeilijk kunnen overleven.'

Er zijn drie grote luchtvaartallianties: Skyteam, Oneworld en Star Alliance. Kan dit niet leiden tot prijsafspraken?

'De Commissie gaat niet over het lidmaatschap van de allianties. Wél kijkt zij of iedereen zich houdt aan de regels. Zo loopt er een onderzoek naar Skyteam [waar Air France en KLM inzitten, red.] met de vraag of gemaakte afspraken in overeenstemming zijn met het mededingingsrecht.'

    • Lolke van der Heide