Internet Voorkeur

Media. De massamedia sterven uit. Ze worden vervangen door de 'participatory' media. Dat concludeert het Britse zakenblad The Economist in een interessante special, getiteld 'Among the audience'. De special bestaat uit acht artikelen en vijf audio-interviews. Voorspeld wordt dat er een mediawereld ontstaat die bestaat uit allerlei kleine groepjes die zelf actief deelnemen aan het nieuws, via bijvoorbeeld weblogs, podcasts en fotosites. De passieve mediaconsument is passé. Door gemakkelijk toegankelijke weblogsoftware en fotosites nemen internetgebruikers actief deel aan het nieuws. (The Economist vergelijkt de ontwikkeling van het weblogprogramma Movable Type met de uitvinding van de boekdrukkunst, waarbij gebruik werd gemaakt van losse letters in 1448.) De eerste foto's van de recente bomaanslagen in de Londense metro werden niet genomen door fotojournalisten, maar door reizigers met hun mobiele telefoon. Via fotosites en weblogs vonden ze hun weg naar het publiek. In de Verenigde Staten maakt 57 procent van de tieners zelf content op internet, variërend van tekst tot video. Jongeren denken heel anders over media. Zij geloven niet in één bron van waarheid (bijv. Het Journaal of NRC Handelsblad), maar maken gebruik van een stroom van bronnen die ze allemaal even waardevol en betrouwbaar vinden.www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=6794156

De actieve mediaconsument