Geen daden maar woorden

Voor Rotterdammers en anderen is er vanaf morgen het maandblad Nieuw Rotterdam. Met nieuws, botsende meningen, achtergronden en veel aandacht voor fotografie.

Volgens het redactioneel in het eerste nummer luidt de slogan: 'Nieuw Rotterdam, links en rechts verkrijgbaar'. Om aan te geven, zegt hoofdredacteur Nico Haasbroek, dat alle opinies welkom zijn. 'Opiniebladen hebben allemaal een bepaalde nestgeur, ze zitten in een bepaalde hoek. Wij zijn meer van de botsende meningen.' De alternatieve leus is 'Geen daden maar woorden'. Haasbroek: 'Als tegenwicht tegen de neiging om te doen alsof er in Rotterdam alleen maar arbeiders met een onderwijsachterstand wonen.'

Voor Rotterdammers, en andere 'slimme mensen die van lezen houden', is er vanaf morgen een nieuw maandblad: Nieuw Rotterdam. Met nieuws, meningen, achtergronden en veel aandacht voor fotografie. Gemaakt door een mix van ervaren en beginnende journalisten, en voorlopig verschijnend in een oplage van 5.000 exemplaren. Het is daarmee na Pitch het tweede nieuwe opinieblad in een jaar dat de concurrentie aangaat met gevestigde namen als Elsevier en Vrij Nederland.

Het accent van Nieuw Rotterdam ligt op Rotterdamse onderwerpen, maar het is wel degelijk een landelijk blad, zeggen de makers. Neem zo'n verhaal in het eerste nummer over Feyenoord. Over waarom die club al jarenlang zo slecht presteert en waarom het een soort taboe is om dat op te schrijven. Haasbroek: 'De aanhang van Feyenoord zit overal.'

Bovendien, vult co-hoofdredacteur Mieke van der Linden aan, zijn Rotterdamse onderwerpen vaak interessant voor een landelijk publiek. 'Deze stad fungeert als laboratorium voor het land. We hadden hier de laatste paar jaar de Rotterdamwet, de Rotterdamcode, de islamdebatten. Wat je er ook van vindt, hier gebeuren dingen die navolging krijgen in andere steden.'

Het echtpaar Haasbroek-Van der Linden heeft ervaring met nieuwe dingen beginnen. Het voorlaatste project van de oud-hoofdredacteur van het NOS-Journaal en de programmamaakster was Club Math, een tijdelijk café in een afbraakpand in een opknapwijk. Talkshows, dj-optredens, workshops, van alles gebeurde er om buurtbewoners en anderen binnen te halen. Het clubgevoel wordt voortgezet met het nieuwe initiatief: makers en lezers ontmoeten elkaar maandelijks in café/debatcentrum De Unie.

Nieuw Rotterdam wil zich onderscheiden met originele invalshoeken en degelijke achtergrondverhalen. Daar komt het Rotterdams Dagblad, sinds vorig jaar een katern van het AD, volgens Haasbroek niet meer aan toe. Met drie anderen, onder wie schrijver Marcel Möring, besloten Haasbroek en Van der Linden in januari van dit jaar dat Rotterdam een eigen opinieblad verdient.

Bijvoorbeeld omdat het stadsbestuur nu te makkelijk met dingen wegkomt. Over het havenschandaal rond het bedrijf RDM, en de rol van Leefbaar Rotterdam-wethouder Van Sluis, is in de lokale pers tot nu te weinig kritisch geschreven, vinden Haasbroek en Van der Linden. Journalisten zouden het proces over dat schandaal niet moeten afwachten, maar moeten proberen te beïnvloeden door publicaties vooraf. Zoals dat ook bij Ahold is gebeurd.

Haasbroek - die lesgeeft aan de masteropleiding journalistiek van de Universiteit van Amsterdam - maakt zich sowieso zorgen over de onderzoeksjournalistiek. 'Journalisten laten onderwerpen liggen, en laten ze over aan commerciële onderzoeksbureau's en universitair onderzoek. Allemaal in opdracht van de overheid. Als je ziet hoeveel hoogleraren in Rotterdam veiligheid onderzoeken! Er wordt door veel partijen veel geld verdiend met onderzoek.'

Om in die lacune te voorzien, fungeert het blad ook als kweekvijver voor jonge journalisten. Waarbij het begrip 'onderzoeksjournalistiek' breed moet worden opgevat. Haasbroek: 'We hebben wel de intentie om dingen te onthullen, maar het kan ook goede fotojournalistiek zijn.' Nieuw Rotterdam werkt met een 'fotograaf van de maand', die alle foto's in een nummer voor zijn of haar rekening neemt. De rubriek 'Over de grens' gaat over onderwerpen uit de herkomstlanden van migranten, door journalisten in bijvoorbeeld Turkije of de Antillen.

Achter Nieuw Rotterdam schuilt geen uitgever, maar een stichting van het duo Haasbroek-Van der Linden. De eerste nummers betalen ze zelf, daarna gaan ze op zoek naar een uitgever. Als het blad een succes wordt, ontvangen de medewerkers naast hun basisvergoeding een deel van de opbrengst. Die komt in zicht na 2.500 verkochte exemplaren. De gewenste oplage na een paar jaar is 20.000. Van der Linden: 'Eigenlijk is het project nu al geslaagd, het is ontzettend leuk om met al die enthousiaste mensen een blad te maken.' Haasbroek: 'Ik ben niet tegen kleinschaligheid. Mijn grootste streven bij al mijn projecten is om de bureaucratie zo lang mogelijk buiten de deur te houden.'

www.nieuwrotterdam.com

    • Mark Duursma