Een tweede huis op wielen

De uitleg duurt bijna een uur. Importeur Patrick van der Burgh van de Hymer-kampeerauto's leent dit weekeinde de wagen uit waar hij zelf ook mee met vakantie gaat. Er zitten zoveel luiken, zonneluifels, knopjes en systemen op dat we niet zomaar kunnen instappen en wegrijden. Een wagen van 80.000 euro houden we liever heel.

Hymer B 644

Eenmaal op de snelweg begint meteen de vakantie. Net als driekwart van alle kampeerauto's staat ook deze Hymer B 644 op het onderstel van een Fiat Ducato. Het is eigenlijk een kleine vrachtwagen van drieënhalve ton. Met het bijbehorende uitzicht. De voorruit is een groot glazen panorama, de ooghoogte ligt boven de daklijn van een SUV. Met 90 kilometer per uur over de A15 en de A2 naar de Ardennen rijden is dan een aangename manier van verplicht onthaasten. Wij zitten voorin op twee ruime aparte stoelen, de kinderen zitten twee meter naar achteren aan tafel te tekenen en te kaarten.

De auto rijdt gemakkelijk, alles is eenvoudig te bedienen, de 2,8 liter dieselmotor voelt soepel aan. Het enige probleem bij zo'n allereerste keer is de omvang van het gevaarte: zeven meter lang, 2,25 meter breed en drie meter hoog. Bij het achteruitrijden is het aan te raden een van de passagiers uit te laten stappen om aanwijzingen te geven. Toerend over de snelweg is het ook niet eenvoudig te beoordelen waar er zonder problemen een tussenstop gemaakt kan worden. Liefst via een B-weggetje naar een strandje langs de Rijn met een mooi uitzicht, maar graag wel op een plek met een ruime draaicirkel. Later op de middag doen we zekerheidshalve de inkopen bij een Belgische hypermarchee met een forse parkeerplaats.

Het is een atypisch weekeinde omdat de reisbestemming van tevoren is vastgelegd: een camping in Spa. Maar eerst maken we een tussenstop bij de grotten van Remouchamps. Zo gaat dat met een kampeerwagen. Met de tent of caravan is het meestal andersom: eerst naar de camping, daarna de tent opzetten of de caravan installeren, ten slotte het uitstapje. Met de camper kan alles en route.

Eenmaal op de camping is er tijd voor een inspectie van de hele wagen. Dan is goed te zien waarom de Hymer B-klasse in Duitsland al twee decennia de favoriet is van de lezers van het blad Promobil in de categorie kampeerwagens waarbij de cabine volledig geïntegreerd is met de rest van het interieur. Het is Duitse degelijkheid en luxe, gekoppeld aan een wat behoudend Ikea-achtig design met lichte houtkleuren en veel blauw- en grijstinten. Dit is geen kamperen meer, maar een tweede huis op wielen.

Achterin ligt een vast tweepersoonsbed met echte lattenbodem en matras van twee bij anderhalve meter. Voorin hangt boven de bestuurdersstoelen een bed van 190 bij 140 meter waar de kinderen in mogen. Tijdens het rijden zit dat bed vastgeplakt tegen het dak, 's avonds is het eenvoudig los te koppelen. In het midden van de wagen is de L-vormige zithoek met eettafel eventueel nog om te bouwen tot een vijfde bed, van twee meter lang en 96 centimeter breed. De keuken heeft een driepits gaskooktoestel en een forse koelkast van bijna honderd liter. In de badkamer kun je douchen en zit een chemisch toilet. Onder het woongedeelte zit veel bagageruimte die van buiten te bedienen is. In de heuse 'garage' passen makkelijk vier rechtopstaande fietsen.

De Hymer B644 weegt leeg 2.930 kilo en met bestuurder, diesel, water, gas en kabels is het 'maximum rijklaar' gewicht 3.180 kilo. Daardoor is de speelruimte voor de vakantiespullen maximaal 320 kilo, want tot een gewicht van 3.500 kilo mag je de wagen met een gewoon rijbewijs rijden. Daarboven is een vrachtwagenrijbewijs nodig.

Het is een prachtige kampeerauto, heel geschikt voor een gezin met twee of drie kinderen. Maar al die luxe heeft wel een prijskaartje. Het huren van dit model kost 1.100 euro in het laagseizoen en 1.400 euro in het hoogseizoen.

Remmelt Otten

Remmelt Otten is redacteur van NRC Handelsblad en heeft een Kip-caravan.

    • Remmelt Otten