ABN heeft nu al 3.500 IT'ers in India

ABN Amro kondigde gisteren opnieuw een omvangrijke sanering aan. In het afgelopen kwartaal boekte de bank intussen een miljard euro winst.

Medio 2000 kregen alle werknemers van ABN Amro een brief. Daarin werden zij door toenmalig directeur ABN Amro Nederland Floris Deckers ingedeeld in twee categorieën: misbaar en onmisbaar. De brief was vriendelijk geformuleerd, maar de boodschap was helder: u mag blijven, of u vliegt eruit.

De brief van Deckers, die de operatie 'Zonder Omwegen' inleidde, zorgde voor een reductie van 7.000 banen en gold vooral het Nederlandse kantorennet. Sindsdien opereert het concern met aanzienlijk minder bankfilialen en zijn de werknemers daarvan slechts met een gecomputeriseerd 0900-nummer bereikbaar.

Op het totaal kromp de loonlijst van de wereldwijd opererende bank veel minder sterk: van ruim 108.000 in 1999 tot 105.000 vier jaar later. Maar ook na 2003 gingen de saneringen bij de bank door. Niet het Nederlandse bankbedrijf was dit keer aan de beurt, maar de onzichtbare backoffice, de mensen die zich achter de schermen bezighouden met allerlei ondersteunende diensten, zoals systeembeheerders en verwerkers van transacties uit alle delen in de wereld waar de bank actief is.

De afgelopen twee jaar werd bij deze zogeheten services-divisie in twee stappen het verdwijnen aangekondigd van 3.500 banen, waarvan het grootste deel niet werd geschrapt, maar overgeheveld naar gespecialiseerde automatiseerders zoals IBM. Dat verliep voortvarend en moet, indien alles volgens plan verloopt, vanaf volgend jaar zorgen voor een kostenreductie van 770 miljoen euro per jaar.

Maar dat is niet genoeg. Gisteren maakte ABN Amro een 'aanvulling' op deze plannen bekend. Wereldwijd zullen bij de afdeling services nog eens 2.400 banen verdwijnen. Deze reorganisatie betreft vooral administratieve functies in Nederland (650 banen), de Verenigde Staten (620) en Brazilië (500) en moet tot een verdere kostenbesparing leiden van 900 miljoen euro op jaarbasis vanaf 2008.

'We zullen hetzelfde werk gaan doen met minder mensen', verklaarde Ron Teerlink, het verantwoordelijke lid van de raad van bestuur, in een telefonische persconferentie. Tegenover het verlies van personeel, vooral in de westerse landen waar ABN Amro actief is, staat het creëren van 900 nieuwe banen in India, hét land voor goedkope IT-werkzaamheden. De bank heeft daar al een afdeling opgetuigd met 3.500 mensen.

De alinea van de kostenreductie stond - zonder dat het aantal banen genoemd werd - achter in het acht pagina's tellende persbericht dat de bank gisteren naar buiten bracht. De eerste zeven gingen over de opbeurende resultaten in de eerste drie maanden van dit jaar. De bank boekte daarin een nettowinst van 1 miljard euro, 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale inkomsten van ABN Amro liepen ruim een kwart op tot 5,6 miljard euro.

Voor het eerst is de bijdrage van Antonveneta in de cijfers verwerkt, de Italiaanse bank die vorig jaar na een felle strijd werd overgenomen. Vooralsnog blijkt de bank uit Padova vooral aan de omzet bij te dragen, de winst in het afgelopen kwartaal is nauwelijks door Antonveneta beïnvloed.

De bank ligt 'op schema' wat betreft de kostenvoordelen die de Italiaanse overname met zich mee moet brengen: uiteindelijk 160 miljoen euro in 2007.

Daar staat tegenover dat bij Antonveneta 10.000 mensen werken, wat het totale personeelsbestand van de bank weer op het niveau van 2002 brengt.

    • Philip de Witt Wijnen