“Ik zie muziek als een reiskoffer'

Ton Holkenborg, alias Junkie XL woont en werkt nu twee jaar in Los Angeles.

Zijn nieuwste cd Today weerspiegelt het leven daar. “Hij heeft een mellow vibe.“

Tom Holkenborg alias Junkie XL Foto Mark van der Zouw, HH Belgie, Ternat 07 Oktober 2005 Tom Holkenborg, alias Junkie XL, junkie xl, JXL. Muziekproducer, Maakt muziek voor speelfilms, commercials, reclames, treedt met zijn muziek op bij diverse clubs, festivals over de hele wereld. Woont momenteel in Amerika, Los Angeles, Venice Beach, Californie. ©MARK VAN DER ZOUW Zouw, Mark van der

Twee jaar geleden vertrok hij met stille trom naar Los Angeles. Het liefste was hij in Amsterdam gebleven, maar de mogelijkheden om als componist in zowel de muziek- als filmindustrie werkzaam te zijn lonkten te sterk. Today heet zijn nieuwe cd. Tom Holkenborg alias Junkie XL: “De tien nummers op de cd weerspiegelen het Venice Beach waar ik woon, het strand, de relaxte sfeer. De nummers ademen een mellow vibe uit“. Grinnikend: “Het is een persoonlijker en warmer album geworden dan de producties hiervoor, maar er staan nog steeds een paar ongelooflijke zaagtracks op“.

In zijn studio op de begane grond van zijn appartement in Venice Beach, praat hij gedreven over de nieuwe cd. “De cd geeft eigenlijk weer waar ik nu sta. Ik heb twintig jaar ervaring met het maken van muziek, waarvan ik achttien jaar met veel plezier in Amsterdam gewoond en gewerkt heb en over de hele wereld getoerd heb en ik zit nu twee jaar in Los Angeles. De nummers vormen een terugblik op alles wat ik gedaan heb en zijn tegelijkertijd een vooruitblik op alles wat komen gaat. Mijn muziek is als het meedragen van een reiskoffer: overal waar je komt schaf je een souvenir aan dat je aanspreekt en dat je steeds uit de koffer kunt halen waardoor je je comfortabel voelt. Op Today ben ik meer mijzelf dan ooit tevoren. Vaak overschaduwde de samenwerking met andere artiesten wat ik wilde doen met de muziek of beperkte ik mezelf door met een liveband te werken. Voor mijn vorige cd's geldt dat de samenhang nog wel eens ontbrak, maar nu is het een bepaalde vibe die uit de nummers spreekt, een vastomlijnde sfeer. Veel tracks heb ik al live gespeeld en de reacties zijn ronduit enthousiast“.

Werkte hij in het recente verleden samen met vocalisten als Solomon Burke, Dave Gahan en Gary Numan (die te horen zijn op de vorige cd Radio JXL ) en de band Rammstein, ditmaal ging hij op zoek naar een vocalist wiens stem de muziek niet volledig zou overheersen. “Wat ik wilde was een stemgeluid dat als een soort extra laag op de muziek zou liggen. Lucas Banker, de producer met wie ik aan de cd werkte, kwam op een dag met een demo van een zanger aanzetten en riep “Ik denk dat je deze stem heel interessant vindt!' De demo bleek afkomstig van Nathan Mader, een jonge Amerikaanse zanger die amper bekend is en nog geen label heeft, maar precies het stemgeluid bezit waar ik naar op zoek was.“ Maders stem klinkt afwisselend hypnotiserend en opzwepend in nummers als Youthful, Drift Away en de nieuwe single Today.

Inmiddels is de Amerikaanse tournee van start gegaan met een korte tussenstop in Mexico City. Zonder uitzondering gaat het publiek uit zijn dak bij de nieuwe nummers die het vaak al lang gedownload blijkt te hebben zonder dat de cd uit is. “Illegaal downloaden blijft een groot probleem“, merkt Holkenborg op. “Kijk, het concept van Radio JXL is een radiostation waar je gratis naar kunt luisteren naast de mogelijkheid om heel goedkoop muziek te kopen. De bedoeling is om de consument anders te benaderen dan de grote labels doen. Je kunt wel met een beschuldigend vingertje roepen “Downloaden mag niet, want het is onze broodwinnning en je holt het artiestenbestaan uit!', maar mensen die downloaden zijn echt niet gek. Die weten dat je niet tot in lengte van dagen daarmee kan doorgaan, want dan wordt er geen geld meer verdiend en betekent dat het einde van de artiest. Wat ik gedaan heb, is muziek heel goedkoop beschikbaar maken voor de consument met een inleidend verhaal erbij: “Als je deze muziek support, kun je m'n cd in de winkel kopen en steun je daarmee het systeem dat mij als artiest market en promoot'. Veel mensen hebben dat gedaan en er goed op gereageerd. Ze kregen 120 minuten download voor zes dollar. Dat is zo ontzettend weinig dat veel mensen het gesteund hebben.“ Nu blijkt de situatie zorgwekkender. “Het verschil is nu dat veel mensen die de nieuwe nummers al gedownload hebben, niet van plan zijn om de nieuwe cd aan te schaffen. Ik weet ook wel dat je illegaal downloaden niet kunt tegengaan, maar gelukkig zijn er nog erg veel fans die het principe hanteren dat ze een paar nummers downloaden om vervolgens de cd te kopen.“ “Het hoogste percentage aan illegaal downloaden komt nog altijd in Nederland voor. Daar is de mentaliteit toch “Waarom zou ik betalen voor iets dat ik gratis kan krijgen ?'.“

Holkenborg's agenda is dezer dagen overvol met optredens, opdrachten voor filmtrailers en filmmuziek, commercials, muziek voor videogames, remixes voor bands (Coldplay, Britney Spears) en produceren. “Vanaf dat ik naar Los Angeles ben verhuisd kom ik om in het werk. Ik heb een klassieke achtergrond, speelde op de middelbare school in punk- en reggaebands, heb metal industrial muziek geproduceerd, al die muziekkennis komt me uitstekend van pas. Binnenkort ga ik naar Seattle om met een symfonie-orkest de muziek op te nemen die ik voor de nieuwe Hollywoodfilm Dead or Alive geschreven heb. Al met al blijft er zo'n vijftien procent van mijn tijd over voor “het artiest zijn'. Daardoor ben ik erg kieskeurig geworden wat betreft optredens. De eerste vraag die ik stel is “Is het tof om er op te treden ?'. Normaal gesproken ging ik niet zo snel een weekend naar de Dominicaanse Republiek, maar ik kies nu voor optredens die tof zijn en iets betekenen - dat je er bijvoorbeeld meer promotie mee maakt dan met een hele toer. Ik blijf wel de balans zoeken tussen grote en kleine clubs. Kleine clubs hebben juist charme omdat je dicht bij het publiek staat“.

In 2002 was de nuchtere Holkenborg korte tijd onderdeel van het circus rond de remix van A Little Less Conversation (ooit een B-kantje van Elvis Presley). “Ik heb er nooit mee gezeten dat het een wereldhit werd. Ik heb er mijn handtekening onder gezet en had niet het idee dat ik een concessie moest doen ten aanzien van de muziek. Voor mij was het ook een enorme verrassing dat de remix nummer één in dertig landen was. Soms vroeg ik me wel af: “hoe kan het nou dat dit zo succesvol is geworden?' Maar dan realiseerde ik me weer dat ik me wekenlang het leplazerus heb gewerkt, dat ik een Pietje Precies ben en niet feest en me kapot snuif.“

Grijnzend: “Ik heb de muziek voor de videogame Forza van Microsoft geschreven. Er zijn zo'n negen miljoen exemplaren wereldwijd van verkocht. Mijn vader leest de Veendamse courant en houdt alle berichten over me bij. De knipsels die hij verzamelt gaan over de remix van het Elvis Presley-nummer, de remix van And Then We Kiss van Britney Spears, de muziek voor de videogame Forza en de muziek voor de film Hero met acteur Jet Li. Mensen die helemaal niets van me weten, kennen opmerkelijk genoeg die vier feiten. Dat ik een album van Rammstein produceer en met Dave Gahan in de studio heb gezeten, dat zal allemaal wel, maar in Veendam weten ze dat het goed met me gaat“.

Today komt uit bij CNR. (www.cnrentertainment.nl) Zie ook: www.junkiexl.com