Een speeltje voor de top van de top

De nieuwe Bugatti Veyron (circa 1,7 miljoen euro) is een van de duurste auto's ter wereld. Aan wie verkoop je zo'n statussymbool? “Aan klanten met meer dan 100 miljoen.“

Hoe lastig is het om de Bugatti Veyron, een auto van zeker 1,7 miljoen euro, aan de man te brengen? Paul van den Brul van Hessing's Autobedrijven in Utrecht maakt zich geen zorgen. “Zulke auto's verkopen zichzelf. De moeilijkheid zit hem in het voortraject. Je moet eerst twintig jaar netwerken om een adressenbestand met potentiële klanten op te bouwen.“

Hessing presenteerde gistermiddag de Bugatti Veyron 16.4. Met een topsnelheid van 407 kilometer per uur is die de snelste in serie geproduceerde auto ooit. Ook de verkoopprijs is ongekend: 1,1 miljoen euro, exclusief BTW en BPM. Van den Brul heeft het “nog niet precies uitgerekend“, maar de belastingtoeslag bedraagt zo'n 6 à 7 ton. “Toch leuk voor minister Zalm“, lacht de verkoper.

Volkswagen kocht in 1998 voor 100 miljoen mark de merknaam van het gerenommeerde historische automerk. De Veyron is de eerste Bugatti die in de nieuwe fabriek in het Franse Molsheim wordt geproduceerd, in een oplage van 300 exemplaren.

Wereldwijd wees het concern 23 dealers aan die de auto mogen verkopen. In Nederland had Bugatti weinig keus, zegt Van den Brul. Met Ferrari-verkoper Kroymans is Hessing de enige importeur die de top van de markt bedient. Het Utrechtse bedrijf is de exclusieve verkoper van merken als Bentley, Rolls-Royce en Lamborghini.

Van den Brul doet zijn best om alle potentiële klanten voor zulke extravagante auto's te kennen. “Ik loop galafeesten af, laat mijn gezicht zien op de Miljonairsfair, houd VIP-avonden op de Autorai en organiseer golftoernooien voor onze relaties.“ Al vóór de officiële introductie heeft Hessing twee Veyrons verkocht. De een gaat naar een verzamelaar die al twintig auto's heeft, de ander naar een man die gek is op kunst en antiek.

Van den Brul: “Zulke dure auto's verkoop je aan de top van de top. Niet aan mensen met 20 of 30 miljoen op de bank. Die kopen een Bentley of een Ferrari. Nee, zo'n Bugatti is voor klanten van plus 100 miljoen. Met hun eigen privé-jet vlieg ik met ze naar de fabriek in Molsheim. Daar rijden ze met een Le Mans-coureur proefritjes. We lunchen, drinken een glaasje champagne en dan vliegen we weer terug. Hartstikke leuk, dat zijn echt schoolreisjes.“

Onderhandelen over korting of een gratis radio is er niet bij, zegt Van den Brul. “De prijs staat vast en we ruilen geen auto in.“

Ondernemers die hun zaak hebben verkocht en 50 miljoen euro hebben gecasht, maken zich bij de aanschaf van hun eerste Bentley nog wel eens zorgen of zo'n dure auto door hun omgeving wel wordt geaccepteerd. Van dat soort schroom hebben Bugatti-kopers geen last, verzekert Van den Brul. “Het zal ze worst zijn wat de omgeving van ze denkt.“