De bloesjes gaan open

Aan het begin van de oprijlaan naar Haus Langebruck, in de Duitse deelstaat Westfalen, hangen twee borden. Op het eerste staat “verboden toegang'. Op het tweede staat “behalve op zondag'. Dan mogen vrome passanten de belendende kapel bezoeken.

De kapitale villa is het informele hoofdkwartier van de familie Brenninkmeijer. Hier houdt zij feesten, vergaderingen en vakanties. Het ligt even buiten het dorpje Mettingen, de bakermat van het C&A-concern.

De borden richting “Langebruck' zeggen iets over de religiositeit van de familie Brenninkmeijer - streng katholiek. En over haar openheid: geen pottenkijkers.

Gisteren beleefde deze laatste familietraditie een historische dag. In hetzelfde Noordrijnland-Westfalen, in de stad Essen, opende C&A zijn duizendste winkel. Daar mocht de pers bij zijn.

Het was niet zozeer de feestelijke opening die historisch was, als wel de bedrijfsinformatie die werd prijsgegeven. Omzet in Europa: 5,2 miljard euro; winst in Europa: “ruim een half miljard'. Omzet in Nederland: 455 miljoen euro; winst in Nederland: “tussen de 50 en 100 miljoen'.

Dat was nog nooit vertoond, het historisch gesloten familiebedrijf dat dit soort financiële details loslaat. Begin jaren zeventig brachten de Brenninkmeijers hun bedrijf onder in een commanditaire vennootschap, waardoor zij de financiële publicatieplicht konden omzeilen.

Maar helemaal nieuw is het fenomeen van Essen ook weer niet. In Duitsland bestaat geen CV-constructie, dus daar moet het winkelbedrijf wel resultaten melden. De voormalige chef-Duitsland Dominic Brenninkmeijer organiseerde hiervoor de laatste jaren zelfs heuse persconferenties.

Redevco, het vastgoedbedrijf van de familie, vermeldt van tijd tot tijd op zijn website de omvang van de portefeuille. Laatste melding: 6,4 miljard euro. Investeringsmaatschappij Egeria doet sinds enige tijd hetzelfde: 600 miljoen euro. Het internationale moederbedrijf Bregal Investments onthult zelfs een bedrag van 3 miljard euro aan geïnvesteerd kapitaal. Het financiële hoofdkwartier in Zwitserland van alle Brenninkmeijer-bedrijven, Cofra Holding, heeft sinds kort ook een toegankelijke website. Daarin worden de activiteiten uitgebreid beschreven.

Vanwaar die plotselinge transparantie? Hoewel de miljarden je om de oren vliegen, zou het erop kunnen duiden dat het helemaal niet zo goed gaat met het bedrijf. Want wat had de voormalige president-directeur van C&A, Wolfgang Brenninkmeijer, ook weer geroepen in 1971? “Openheid is een teken van zwakte.“

Philip de Witt Wijnen

    • Philip de Witt Wijnen