C&A-winkels publiceren voor het eerst jaarcijfers

Het traditioneel gesloten kledingconcern C&A heeft gisteren voor het eerst zijn jaarcijfers gepubliceerd. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van 5,2 miljard euro. De winst bedroeg ruim 0,5 miljard euro. In Nederland steeg de omzet met 7,6 procent tot 455 miljoen euro.

Dat maakte C&A gisteren in het Duitse Essen bekend bij de presentatie van zijn toekomstplannen. Het concern wilde geen exacte winstcijfers geven, maar een woordvoerder van het bedrijf gaf aan dat C&A met zijn duizend winkels in Europa “ruim een half miljard euro“ winst maakt. In Nederland zou het gaan om 50 à 100 miljoen euro winst.

C&A werd in 1841 in Nederland opgezet door Clemens en August Brenninkmeyer en is nog altijd voor 100 procent een familiebedrijf. Het bedrijf wil fors uitbreiden, vooral in Frankrijk, Spanje, Portugal, Oost-Europa, Turkije en Rusland. C&A verwacht dit jaar 120 à 150 winkels te openen. Nu heeft C&A één winkel in Rusland. Dit jaar komen er zeven bij, verwacht het bedrijf.

In Nederland denkt het bedrijf dit jaar aan drie nieuwe winkels. De afgelopen vier jaar heeft C&A al sterk uitgebreid in Nederland. Het aantal winkels nam in die periode toe van 83 naar 110 nu. Mede hierdoor werd C&A twee jaar geleden marktleider. Daarmee stootte het warenhuisketen V&D van de eerste plaats. C&A stelt dat het in Nederland een marktaandeel heeft van 5 procent. Nummer twee zou V&D zijn met bijna 4,5 procent.

De opening van drie winkels is een tijdelijke dip in het uitbreidingsplan van C&A in Nederland. Volgens een woordvoerder wil het bedrijf nog dertig à veertig nieuwe winkels openen. “Het liefst zo snel mogelijk. Maar het is moeilijk om goede locaties te vinden.“

Het concern maakte in de tweede helft van de jaren negentig een moeilijke tijd door. C&A moest Engeland, met meer dan 100 winkels, afstoten en maakte in veel landen zwaar verlies, ook in Nederland.

Oorzaak daarvan was dat C&A geen antwoord wist op snel expanderende kledingketens zoals H&M, WE en Mexx. Destijds kwam C&A met slechts drie nieuwe kledingcollecties per jaar, nu acht. De centrale inkoop werd “te rigoureus“ gereorganiseerd, aldus de woordvoerder, waardoor C&A's in Spanje dezelfde kleding verkochten als in Duitsland.

Tegenwoordig is volgens de woordvoerder de mode bij C&A veel meer bij de tijd. “In de jaren negentig was het aanbod in de winkels het “net niet“, aldus C&A.

    • Frits Baltesen