Thrillers spelen in op vliegangst

De calculerende filmconsument maakt steeds meer onderscheid tussen films voor uit en films voor thuis. Red Eye (van Scream-regisseur Wes Craven) en Flightplan (het Amerikaanse debuut van de Duitse filmmaker Robert Schwentke) zijn films voor thuis. Dat weten de calculerende Hollywoodstudio's ook wel: deze films komen alleen nog maar in de bioscoop uit als gratis reclame voor een winstrijk tweede leven op dvd. Deze twee vliegtuigthrillers spelen een gemeen spelletje met de latente angst van elke luchtreiziger na 9/11 dat het daarboven flink mis kan gaan. Terrorisme is in beide films dan ook onmisbaar voor de plot. In Red Eye als motief om een hele vlucht lang een meisje gegijzeld te houden, met als spanningsverhogende vraag voor de toeschouwer: wat zou jij in zo'n geval doen om ongemerkt de aandacht van stewardessen en medereizigers te trekken? In Flightplan raakt Jodie Foster in het vliegtuig haar dochtertje kwijt. En de eerste verdachten zijn natuurlijk een stelletje Arabieren. De echte 9/11-films komen later dit jaar: World Trade Center van Oliver Stone en United 93 van Paul Greengrass. De hoofdrolspeler van die film, de uit Irak naar Engeland gevluchtte Lewis Alsamari mocht onlangs New York niet in de voor de première: hij is nog steeds Irakees staatsburger.

Red Eye regie Wes Craven Universal

dvd

Red Eye Universal

Flightplan Buena Vista