Kinderen krijgen les in media

Met speciaal lesmateriaal en informatie voor ouders en leerkrachten stelt een aantal organisaties in mei de “mediawijsheid' van jonge kinderen centraal. Het educatieve programma Media Makkers moet kinderen de rol en werking van media leren, zodat ze gemakkelijker onderscheid kunnen maken tussen betrouwbare en gekleurde informatie op tv, in de krant en op internet.

De media spelen volgens de initiatiefnemers een steeds grotere rol in het leven van kinderen. Dat vraagt om een “aangepast bewustzijn' bij kinderen en hun opvoeders.

De initiatiefnemers zijn Stichting Reklame Rakkers - een bundeling van maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke instellingen, media, overheid en bedrijfsleven, het tijdschrift voor ouders J/M 4tot12 en Vives, een vakblad voor het onderwijs. Volgens Reklame Rakkers heeft onderzoek eerder dit jaar uitgewezen dat 80 procent van de ouders opvoeding in mediaconsumptie nodig vindt. Er komt onder meer een nieuwsbrief voor ouders, een ouderavond, en lesmateriaal voor basisscholen.

Reklame Rakkers en de Radboud Universiteit Nijmegen meldden vorige maand al dat 71 procent van alle kinderen tussen 8 en 13 jaar elke mediaboodschap voor waar aanneemt. Staatssecretaris Van der Laan (Media, D66) ontving eind vorig jaar van de commissie Jeugd, Geweld en Media het advies dat kinderen weerbaarder moeten worden in hun mediagedrag. Ook bracht de Raad voor Cultuur een soortgelijk advies uit. Media-educatie zou onderdeel moeten zijn van de reguliere lessen.

Lees meer op: www.mediamakkers.nl