De trend: de toekomst is een treinreis verwijderd

2006 Files, fietsen, fabriekspoorten

De zon komt op boven het Gein bij Abcoude. Denkend aan Rembrandt en Mondriaan die hier hebben geschilderd, zie ik vanuit de trein Nederland wakker worden. Files, fietsers, fabriekspoorten met slagbomen. “60 procent kans dat u flirt in de file“, meldt een billboard bij Zaltbommel. Dan verdwijnen de mensen en komen de grasmatten zonder koeien en de huizen met tuin. Ik begrijp weer waarom winkelondernemers als Jaap Blokker graag tuincentra bezitten: goud in de grond. Ik passeer de flats die de grens van Sittard markeren. Velden vol Limburgs goud. Op station Heerlen klinkt ingeblikte klassieke muziek. Het moet zwervers ontmoedigen. Met succes. Heerlen stond lang bovenaan de lijst van stations die reizigers als het meest onveilig ervoeren. Ik sla een hoek om. Mijn favoriete reclamebord: J. Offergeld, assurantiekantoor.

Foto Sake Elzinga Nederland -Coevorden -Drenthe - 06-07-2005 Europark industriegebied bij de Duitse grens. Foto: Sake Elzinga Elzinga, Sake

2007 Reizen met NS: martelgang

Volgend jaar weer een bedevaart? Ik vrees met grote vreze. Wat doet de NS met de intercity's tussen Haarlem en Heerlen/Maastricht? De Spoorwegen gaan het spoorboekje weer veranderen. Wie vanuit de Randstad op weg gaat naar het noorden en oosten loopt een gerede kans langer onderweg te zijn, doordat stations aan de lijn zijn toegevoegd en/of overstappen nodig is. Blijft de zuidwaartse reiziger deze martelgang bespaard? Juist over langere afstanden zijn treinen onverslaanbaar. Ook als stiltecentrum. Weg met die piepende mobielen en die lawaaiige laptops. Jaren her bezong een British Rail-advertentie de stilte en inspiratie van de trein. Deze advertentie werd bedacht in een trein, stond eronder. Maar dat maakte Thatcher niets uit, privatiseren die handel. Straks mag je zelfs in vliegtuigen mobiel bellen. Marktwerking gaat altijd gepaard met lawaai.

2016 Een bonte stoet van treinen

Klassieke muziek is op elk station verplicht. Niet om zwervers of junks weg te houden, maar omdat het oudere publiek dat wil. De vergrijzing is nu echt op gang en Nederland is veranderd. Alleen werknemers nemen nog de auto. Voor de rest van Nederland is benzine te duur. In de spits rijden nog forensentreinen, maar daarbuiten laten de Spoorwegen een bonte stoet rijden. Treinen waar je met je rollator kan instappen. Treinen waar je met je scootmobiel in kunt rijden. Elke trein heeft een verpleegkundige aan boord. Het Limburgs Dagblad meldt dat de minister van Kennis de laatste middelbare scholen in Limburg gaat sluiten. Na de krimp van de bevolking die twintig jaar geleden begon, de vergrijzing na 2006 en de massale uittocht van jonge gezinnen in 2012 werden de scholen leger en leger. De krant haalt herinneringen op. Aan de mijnsluitingen. Aan het einde van Nedcar.

Economieredacteur van NRC Handelsblad

    • Menno Tamminga