C&A maakt plannen en cijfers publiek

Kledingconcern C&A heeft vorig jaar een omzet behaald van 5,2 miljard euro. De winst bedroeg ruim 0,5 miljard euro. In Nederland steeg de omzet 7,6 procent tot 455 miljoen euro.

Het is voor het eerst dat het 165-jarige concern open is over zijn resultaten. C&A presenteerde vanmiddag in het Duitse Essen eveneens zijn toekomstplannen. Het bedrijf werd in 1841 in Nederland opgezet door Clemens en August Brenninkmeyer. C&A is nog steeds 100 procent een familiebedrijf.

Het concern wil nog geen exacte winstcijfers over 2005 geven, maar een woordvoerder van het bedrijf gaf aan dat C&A met zijn 1.000 winkels in Europa “ruim een half miljard euro“ winst maakt. In Nederland zou het gaan om een winst van 50 à 100 miljoen euro.

Het bedrijf wil fors uitbreiden, vooral in Frankrijk, Spanje en Portugal en in Oost-Europa, Turkije en Rusland. C&A verwacht dit jaar 120 à 150 kledingzaken te openen. Nu heeft de modeketen één winkel in Rusland. Dit jaar komen er zeven bij.

In Nederland denkt het bedrijf dit jaar aan drie nieuwe winkels. De afgelopen vier jaar heeft C&A al sterk uitgebreid in Nederland. Het aantal winkels nam in die periode toe van 83 naar 110 nu. Mede hierdoor werd C&A twee jaar geleden marktleider. Daarmee stootte het warenhuisketen V&D van de eerste plaats. C&A stelt dat het in Nederland een marktaandeel heeft van 5 procent. Nummer twee zou V&D zijn met bijna 4,5 procent.

De opening van drie winkels is een tijdelijke dip in het uitbreidingsplan van C&A in Nederland. Volgens een woordvoerder wil het bedrijf nog dertig à veertig nieuwe winkels openen. “Het liefst zo snel mogelijk. Maar het is moeilijk om goede locaties te vinden.“

Het concern maakte in de tweede helft van de jaren negentig een moeilijke tijd door. C&A moest Engeland, met meer dan 100 winkels, afstoten en maakte in veel landen zwaar verlies, ook in Nederland.

Oorzaak daarvan was dat C&A geen antwoord wist op snel expanderende kledingketens zoals H&M, We en Mexx. Destijds kwam C&A met slechts drie nieuwe kledingcollecties per jaar, nu acht. De centrale inkoop werd “te rigoureus“ gereorganiseerd, aldus de woordvoerder, waardoor C&A's in Spanje dezelfde kleding verkochten als in Duitsland.

Belangrijkste reden is volgens de woordvoerder dat de mode bij C&A nu veel meer bij de tijd is. “In de jaren negentig was het het “net niet“, aldus C&A.

    • Frits Baltesen