“Altijd overlast van Schiphol'

Luchthaven Schiphol wil een fonds voor omwonen-den die last hebben van het vliegverkeer. Maar topman Gerlach Cerfontaine legt uit waarom de luchthaven ook moet groeien.

Foto Maurice Boyer Gerlach Cerfontaine tijdens de persconferentie Foto NRC H'Blad, Maurice Boyer 051224 Boyer, Maurice

De luchthaven Schiphol wil een fonds oprichten voor “schrijnende gevallen' onder omwonenden die last ondervinden van het vliegverkeer. In dit fonds komt een geldbedrag van 200 miljoen euro, aan te vullen met een derde door de provincie Noord-Holland. Dat voorstel doet Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine binnenkort aan de aandeelhouders van de luchthaven. Het bedrag komt van een eenmalige dividend-uitkering bij een mogelijke beursgang. Cerfontaine: “Het is een leefbaarheidsfonds. Voor mensen die veel overlast ervaren maar buiten het isolatieprogramma en het Schadeschap Schiphol vallen, of mensen die om die reden willen verhuizen.“

Cerfontaine zegt dit drie dagen nadat het kabinet heeft besloten Schiphol de mogelijkheid te geven door te groeien van 404.000 vluchten nu, naar in totaal 600.000 vluchten, binnen de bestaande milieugrenzen.

Cerfontaine wil de komende jaren meer overleg met de omwonenden, niet alleen met officiële organen, maar ook met de platforms van omwonenden. “De omgeving moet meer betrokken worden bij hoe we op lange termijn verder kunnen.“

Wat vindt u van het kabinetsbesluit om meer groei toe te staan?

“Men doet er wat opgewonden over. Maar het besluit houdt gewoon in dat bepaalde zaken worden gecorrigeerd en rechtgezet. In het oude vierbanenstelsel mochten wij groeien tot 460.000 vluchten. Het tweede kabinet-Kok besloot vervolgens dat wij de Polderbaan konden aanleggen en dat we konden groeien tot 600.000 vluchten. De luchtvaartsector wil die capaciteit benutten.“

U krijgt met dit besluit wat u tien jaar geleden al was beloofd, niet meer en niet minder?

“De afgelopen maanden is het nieuwe vijfbanenstelsel geëvalueerd, met een milieustelsel uniek in de wereld, en daaruit blijkt dat het systeem van geluidsnormen zó ingewikkeld is, dat we rond 2008 vastlopen bij 450.000 vluchten. En vastlopen betekent niet dat we in z'n totaliteit te veel geluid maken, maar bijvoorbeeld dat we op één van de 35 handhavingspunten een halve decibel te hoog zitten.“

Waarom wilt u 600.000 vluchten?

“Je zit in een concurrentiepositie met andere luchthavens die dezelfde capaciteit hebben. Parijs heeft nu 500.000 vluchten en kan doorgroeien naar 650.000. Dat is de andere thuishaven van KLM-Air France. Die kan kiezen tussen Schiphol en Parijs.“

Wanneer zijn die 600.000 bereikt?

“We zitten nu pas op 404.000 vluchten omdat de groei geleidelijker gaat dan was voorspeld. Het duurt nog zeker twintig jaar voor we aan die 600.000 zitten.“

Hoe verklaart u de weerstand tegen groei van de luchthaven?

“Wat mij uit de evaluatie het meest is opgevallen, is het wantrouwen. Welk besluit je ook neemt, je blijft tegengestelde posities houden. Je zult bij groei overlast veroorzaken. Wij willen die overlast zoveel mogelijk beperken. Daarin hebben we al een grote prestatie geleverd. We produceren nu de helft van het geluid in 1990.“

U moet straks een convenant sluiten met het rijk om de overlast verder te beperken. Gaat dat lukken?

“Ik doe mijn best, maar ik spreek niets af wat niet haalbaar is.“

Is het nodig mainport te blijven? U kunt toch ook elders geld verdienen met het exploiteren van luchthavens?

“Wij gebruiken onze ervaring in het buitenland, ja. Maar ik zit hier toch niet alleen voor de onderneming! Ik zit hier ook voor de regio! De luchthaven is van groot belang voor de Randstad. We zullen moeten zorgen voor de werkgelegenheid van onze kinderen. Dat is waar gemeenten als Rotterdam om vragen. De Amsterdamse wethouder Aboutaleb wil dat 50.000 mbo'ers straks een baan hebben. Daar is Schiphol bij nodig. En je zult daarbij altijd overlast veroorzaken.“

Het nieuwe college van Amsterdam wil niet meewerken aan de aandelenverkoop van Schiphol. Hoe hinderlijk is dat voor u?

“Wij willen beter kunnen investeren, zoals concurrerende luchthavens wel kunnen. En in het buitenland hebben we er last van dat men ons ziet als een luchthaven van de staat. Maar ik ga binnenkort praten met Lodewijk Asscher, de nieuwe PvdA-wethouder.“

U gaat hem overtuigen.

“Dat heb ik niet gezegd. Ik ga met hem praten.“