Albert Verlinde zal de hand leggen op de Moederkoek Tapes

We hebben het allemaal gemerkt, gisteravond. Een enorme stilte. Als je door de straten liep en minutenlang bij mensen naar binnen staarde (en dat doen we allemaal wel eens, geef maar toe) ontbrak dat blauwe schijnsel, dat flakkerende licht. De tv's waren uit, overal. Mensen zaten te Mens-erger-je-nieten, te knutselen, of gewoon goede gesprekken over politiek met elkaar te voeren. Want gisteren is de TV Turnoff Week begonnen.

Goed, ik heb er zelf weinig van gemerkt. Misschien ligt het aan mijn straat, maar daar stonden de tv's gewoon permanent aan. Het zou kunnen dat TV Turnoff Week, dat in de VS bedacht is, vooral daar leeft. Maar dat zou ook zomaar niet kunnen, want eerlijk gezegd heb ik er nog nooit één Amerikaan over horen praten. Of ik kon het niet verstaan omdat de tv zo hard aanstond.

TV Turnoff Week is, zoals alles acties tegen Die Slechte Televisie, vooral op kinderen gericht. Amerikaanse kinderen hangen volgens de organisatoren ruim negentien uur per week voor de tv. Ik vraag me af waarom juist kinderen altijd op hun lazer krijgen als het om tv-kijken gaat. Volwassenen zouden net zoveel kijken, of meer, als ze niet hoefden te werken. En kinderen doen er tenminste van alles naast: ze kunnen tegelijkertijd tv-kijken, hard tegen elkaar schreeuwen, Nutella op de muur smeren en paprika-chips eten. Volwassenen kunnen het kijken hoogstens combineren met de paprika-chips, en vegeteren dus een stuk sneller.

Maar stel dat we meedoen (en de temperatuur schijnt deze week boven het vriespunt uit te komen, dus misschien kun je even naar buiten of zoiets), dan gaan we missen: het nieuwe visconsumentenprogramma van Wouter Klootwijk, met de geweldige titel Klootwijk aan zee (Klootwijk in VARA-TV Magazine: “Een koud gerookt sprotje, ooooh“), nog meer vis in Darwin's Nightmare, een heleboel terugblikken-met-stemmige-muziek naar Tsjernobyl, en Legally Blonde en Dances with Wolves op één avond en op hetzelfde tijdstip (keuzestressmoment).

Maar ook een hele avond over Freud, film en de dwarsverbanden dazwischen op Arte, Live op visite bij Mart Smeets thuis en allerlei voetbal. En ik voorspel dat Albert Verlinde tegen het eind van de week de hand legt op de Moederkoek Tapes van Tom Cruise. O, en Jaap Jongbloed maakt zijn debuut in Onderweg naar Morgen. Misschien is die turnoff niet eens zo slecht getimed.