Liever filosofie dan leren solderen

Op www.nrc.nl/opinie staan de stukken van Maarten 't Hart en Coen Simon.

Liever filosofie dan leren solderen

In mijn klas heb ik, filosofiedocent, de nrc.next van 20 april gebruikt. Leerlingen mochten argumenten voor of tegen filosofie als schoolvak verzinnen aan de hand van de artikelen van Maarten 't Hart en Coen Simon. De leerlingen van 5 vwo, die filosofie hebben gekozen als examenvak, kwamen met de volgende opmerkingen:

'Filosofie gaat over het waarom van het leven. Dit vormt het fundament van je praktische dagelijks leven.'(Christiaan, 17)

'Als vwo-leerling word je voorbereid op het wetenschappelijk onderwijs. Ik ben van mening dat ik liever enige kennis heb over grote denkers, zoals Plato, Aristoteles en Kant (bijvoorbeeld bij studie rechten erg handig), dan dat ik weet hoe ik de soldeerbout moet gebruiken.' (Saskia, 16)

'Filosofie leert je niet alleen in je eigen belang te denken.' (Anouk, 16)

'Het is fijn te weten waaraan je waarde hecht en wat je belangrijk vindt. Filosofie helpt je bij het ontwikkelen van je eigen waarden.' (Merel, 16)

'Filosofie geeft verdieping; je leert nadenken, dingen analyseren. Het helpt je ook artikelen in de literatuur te begrijpen.' (Anneleen, 17)

'Door filosofie leren mensen op een omsluitende manier naar 'het leven' te kijken. Je leert de samenleving en de mens op een ander niveau te begrijpen. In onze steeds ingewikkelder samenleving is het bijna een 'must' dat er zulke mensen zijn, net als de noodzaak van bouwvakkers. Want filosofie opent de geest en zorgt ervoor dat de samenleving zich niet alleen op materieel niveau, maar ook op geestelijk niveau ontwikkelt. Een gebrek aan het geestelijke neigt naar fascisme.' (David, 16)