Fusie kantoorinrichters Gispen en Lensvelt

De kantoorinrichters en meubelproducenten Gispen International BV en Lensvelt BV zijn gefuseerd. Met een verwachte jaaromzet van zo'n 100 miljoen euro wordt de nieuwe combinatie na Ahrend de grootste aanbieder van kantoorinrichting in de Benelux.

Beide bedrijven gaan verder onder één directie, maar met behoud van de eigen merken en de eigen verkooporganisatie. Op gebied van productie, distributie, ontwikkeling en marketing gaan ze nauw samenwerken. De fusie vindt plaats op basis van een aandelenuitruil.

Een belangrijk deel van de productie van de nieuwe combinatie zal verhuizen naar China, waar Lensvelt twee jaar geleden een productiebedrijf onder Nederlands management is begonnen. Bij de Nederlandse vestigingen van beide bedrijven vallen geen ontslagen. 'We gaan op termijn juist mensen aannemen', zegt directeur Peter Veer van Gispen.

Veer sprak vanmorgen op een persconferentie in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam van een strategische alliantie. 'De kantoorinrichtingsmarkt is versplinterd. In Europa zijn nu nog zeker 650 aanbieders. Marktleider Samas heeft niet meer dan 3 procent van de markt. Ik verwacht de komende jaren een sterke concentratie, waarbij hooguit tien tot vijftien grote spelers overblijven.'

Gispen, dat anderhalf jaar geleden nog met Ahrend sprak over een overname, koos mede voor Lensvelt, omdat dat bedrijf als enige Europese kantoorinrichter beschikt over een productiefaciliteit in China. 'In onze fabriek in Culemborg kunnen we ons nu concentreren op het hoogwaardige maatwerk', zegt Veer. 'In Sjanghai gaan we tegen veel lagere kosten de arbeidsintensieve producten maken.'

De Chinese productiefaciliteit maakt het ook mogelijk om de Aziatische kantoormarkt te bewerken. 'Op een tentoonstelling in China van Droog Design (een Nederlands designmerk, red.) zag ik hoeveel belangstelling daar bestaat voor Dutch design. Maar door ons hoge arbeidsloon is het daar onverkoopbaar.'

Gispen (huidige jaaromzet 60 miljoen euro, 260 werknemers) dateert van 1916 en richt zich vooral op afnemers in de financiële wereld, de dienstensector en de overheid. Stijlicoon van het bedrijf, dat sinds twee jaar weer in Nederlandse handen is, zijn de stalen buismeubelen die in de jaren dertig van de vorige eeuw werden ontworpen door oprichter W.H. Gispen. Veer: 'Wij zijn goed in meubels met een herkenbare, eenvoudige signatuur: boerendesign, wordt weleens gezegd.'

Het in Breda gevestigde Lensvelt (25 miljoen omzet, 140 werknemers) maakte de laatste jaren naam met kantoormeubilair ontworpen door architecten en kunstenaars. Veer: 'Voor Gispen betekent Lensvelt een cultuurinjectie.'

Eigenaar Hans Lensvelt, ook mede-oprichter van het designmeubelmerk Moooi , wordt art-director van beide fusiepartners. 'Het is niet mijn ambitie om bedrijven te managen', zegt Lensvelt. 'Met respect voor de geschiedenis van Gispen ga ik op zoek naar een ontwerper die op kantoorgebied hetzelfde kan betekenen als wat Antonio Citterio voor B&B Italia heeft gedaan, of Marcel Wanders voor Moooi. Een vedette op kantoorgebied creëren, dat is wat ik ga doen.'

Zijn vader Toon richtte Lensvelt in 1978 op. Is het nieuw moeilijk om een familiebedrijf deels uit handen te geven? Hans Lensvelt: 'Samenwerken is veel leuker, dat heb ik de afgelopen jaren met Moooi ook gemerkt. Ik kan me nu focussen op de dingen waar ik goed in ben. Bovendien verwacht ik er veel voor terug te krijgen. Samen hebben Lensvelt en Gispen voldoende potentie om wereldwijd actief te worden. In het Verre Oosten en in de Verenigde Staten liggen enorme groeimogelijkheden.'

    • Arjen Ribbens