Regelneven

Schoolmanagers kunnen weinig goed doen, lijkt het als je de berichten in de media mag geloven. Maar de reacties en de column van afgelopen zaterdag (W&O 15 april) geven een weinig genuanceerd beeld van het werk dat deze managers verrichten. Sinds ik mijn werk voor de klas heb verruild voor een functie als projectleider op een stafbureau van een middelgrote onderwijsorganisatie zie ik heel andere regelneven dan die door Leo Prick worden beschreven. De meeste bestuurders, managers en stafmedewerkers die ik tegenkom, zijn hardwerkende mensen met een passie voor goed onderwijs. Een moderne onderwijsorganisatie kan niet zonder goed georganiseerde bedrijfsvoering. Alle activiteiten van deze mensen zijn erop gericht om het primaire proces, verzorgen van onderwijs, zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Misschien wordt het tijd dat managers niet alleen vlijtig en in stilte hun werk verrichten, maar ook aan de professionals laten zien welke bijdrage zij leveren aan de organisatie. Manager en professional kunnen zich om te beginnen eens verdiepen in het werk van de ander en actief samenwerken in projecten. Waarschijnlijk verandert dan het beeld van lastige regelneven naar dat van bevlogen mensen, werkend aan goed onderwijs.