De lezer schrijft over correspondenten, Agenda en foto

Ik heb twee vragen, die me al een tijd bezighouden.

Afgelopen maanden zijn de correspondenten in China en Japan gestopt. Dat blijkt uit een minimale regel onder een artikel: 'Dit is de laatste rapportage van onze correspondent'. Het lijkt mij beter en netter als er meer informatie wordt gegeven: waarom stopt de correspondent, hoe lang heeft deze op de plek gezeten, wat gaat de persoon hierna doen en wie is de nieuwkomer.

En dan een vraag over recensies. Op 7 februari las ik een recensie van het toneelstuk 'Juliana's 3e weg'. Daarin staat: 'Na de pauze stort de voorstelling ineen.' Op zaterdag wordt dat oordeel bevestigd in de rubriek 'Kunst van de Week' met 2 bolletjes: matig. Voor mij reden om niet naar die voorstelling te gaan. Maar in de bijlage-Agenda op donderdag wordt in 'Voorkeur theater' 'Juliana's 3e weg' uitgebreid genoemd en beschreven. Dat is me eerder opgevallen. Worden de voorkeuren in Agenda door anderen samengesteld, zonder dat teruggevallen wordt op de recensies? Zou niet een overzicht als op zaterdag in Agenda kunnen worden opgenomen: juist de goede voorstellingen, uitvoeringen, tentoonstellingen en de films met 4 of 5 bolletjes zolang die nog te zien/horen zijn?

H. Hamilton

Culemborg

Met de nodige walging heb ik, op de voorpagina van 15 april, de foto van de heer Schafthuizen kunnen aanschouwen. Het op deze wijze etaleren van een veroordeelde samen met het prototype van zijn slachtoffers, getuigt bepaald niet van een goede smaak. Het feit dat met het schilderij kennelijk Reve zelf werd verbeeld doet daar niets aan af. De destijds getroffen kinderen en hun ouders zullen bij het zien ervan er pijnlijk door verrast zijn.

De publicatie van deze foto zal vervolgens ook haar uitwerking hebben op het blazoen van de overleden schrijver, dat toch al niet schadevrij was. Het 'zeg mij wie uw vrienden zijn en ik zal u zeggen wie gij bent' is nu in alle duidelijkheid van toepassing.

Jan Th.G. Ernst

Loenen aan de Vecht

De krant antwoordt

Die cursieve regels Dit is het laatste stuk als correspondent... komen inderdaad vooral voort uit de behoefte van de redactie om het slot van een correspondentschap te markeren. Erg informatief voor de lezer is het niet. Meestal stopt een correspondent nadat de afgesproken termijn is verlopen. Vaak is dat vijf jaar, soms korter of langer al naar gelang de persoonlijke omstandigheden. Vaak is noch de volgende functie noch een opvolger bekend op het moment dat de correspondent ophoudt. Daar heeft de lezer dus weinig aan. Terwijl de vraag van de lezer natuurlijk wel relevant is. Wie zijn die correspondenten eigenlijk? Hoe gaan loopbanen bij de krant? Tot nu toe waren we wat scheutiger met personalia in de (gratis) e-mail nieuwsbrief Nieuws & Aanbiedingen die een paar keer per jaar verschijnt. Maar die bereikt niet iedereen. Bij deze geef ik mezelf dus de opdracht om in de krant regelmatig NRC-personalia te gaan vermelden bij gezichtsbepalende functies zoals die van correspondent. Dat zullen we dan doen op het moment dat we ook meer kunnen vertellen dan alleen het vertrek.

De rubriek 'Voorkeur' in de bijlage Agenda wordt ook samengesteld door de kunstredactie die daarbij rekening houdt met de recensies in de eigen krant. De inhoud van de recensie moet dan wel bekend zijn wanneer Agenda sluit. Dat is niet altijd het geval omdat de Agenda immers vooruit kijkt. De 'Voorkeur' in de bijlage moet dan eerder begrepen worden als een journalistieke kwalificatie dan als een artistiek oordeel - het zijn voorstellingen die zo interessant lijken dat in ieder geval de redactie erheen gaat. En soms constateren we dan dat het toch tegenvalt. Dat ziet u dan weer terug in de rubriek 'Kunst van de week' op zaterdag. De redactie streeft er op langere termijn wel naar om de bijlage Agenda meer sturend en duidend te maken en minder gericht op het weergeven van het aanbod in den brede.

De foto van Reve's levensgezel Joop Schafthuizen poserend naast een schilderij van een half bloot jongetje op de voorpagina leverde een handvol boze lezersreacties op. Die had ik ook wel verwacht want ik weet dat de associatie met kinderporno voor de hand ligt en Schafthuizen pedofiele voorkeuren heeft. Toch zijn dat thema's die ook bij Reve horen en dus de moeite waard om te verbeelden. Uiteraard kan iedereen een foto lezen zoals hij dat wil, maar ik vond compositie, kleur en sfeer erg mooi. Een ingetogen, verstild beeld, passend bij de gelegenheid. Ook in het licht aanstootgevende, dat er ook uit sprak.

nieuwe kwesties: lezerschrijft@nrc.nl
    • Folkert Jensma