De beurs zoemt, 't is lente

De rentepiek lijkt passé. Wall Street sprong op, Amsterdam volgde. De beurs profiteert ook van Hollands krachtvoer. Groei gloort. De economie zoemt, zie de kwartaalcijfers.

Opeens is het lente, ook op de aandelenbeurzen. De Amerikaanse monetaire beleidsmakers suggereren dat de piek van de renteverhogingen is bereikt. Wall Street maakte een sprong in de lucht van vreugde. De Amsterdamse AEX-beursgraadmeter bereikte zijn hoogste stand in bijna vier jaar De koerswinsten op aandelen gaan gepaard met een oplopende rentestand.

In Nederland blijven de cijfers over de economie rooskleurig. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteerde afgelopen week een daling van de werkloosheid in de periode januari-maart met 13.000 mensen ten opzichte van het tijdvak december 2005-februari 2006. Op maandbasis is het de elfde achtereenvolgende daling van de werkloosheid.

Kijk om je heen, en je hoort 't. De economie zoemt.

Officiële statistieken lopen noodgedwongen altijd wat achter. De cijfers moeten opgeteld worden, beoordeeld, gerangschikt. Wat zeggen de niet-zo-officiële statistieken: de resultaten over het eerste kwartaal van de grote Nederlandse ondernemingen afgelopen week publiceerden?

Ook hun cijfers zeggen: groei. De consument wordt gretiger.

Philips meldt klappers bij zijn omzet van consumentenelectronica (zoals platte beeldschermen) en huishoudelijke producten (zoals scheerapparaten). Consumentenelectronica, de grootste divisie van het concern, pakte 16 procent omzetgroei ten opzichte van het vergelijkbare eerste kwartaal 2005.

De laatste keer dat Philips dat overtrof was in het tweede kwartaal van 2004, vooruitlopend op de Olympische Spelen in Athene. Groei toen: 19 procent.

De electronica volgt de kalender: het laatste kwartaal is het sterkst (Sinterklaas, kerstmis), maar in een mooi sportjaar is het tweede kwartaal ook een winnaar. Dat belooft wat voor Berlijn 2006.

Hoeveel zegt de groei over Nederland? Toevallig kwam het CBS gisteren met cijfers van de Nederlandse detailhandelsverkopen in februari. Uitschieter, met 11,5 procent groei: omzet van consumentenelectronica.

De vergelijkbare verkopen van Philips in Europa stegen in het eerste kwartaal met meer dan 10 procent. Ook goed nieuws voor de Nederlandse economie: ons zakelijk wel en wee is verstrengeld met Duitsland en Frankrijk.

Philips' omzetgroei pakt ook gunstig uit voor topman G. Kleisterlee. Hij moet de ban breken van de stagenerende omzet. Vanaf dit jaar is zijn bonus deels gekoppeld aan de groei van het concern.

Philips is niet alleen een barometer voor het koopgedrag van consumenten, maar ook voor dat van producenten. De sprong omhoog bij de halfgeleider-divisie spreekt boekdelen. Halfgeleiders zijn voor het bedrijfsleven nu wat kolen en staal vroeger waren: cruciale grondstoffen.

De gunstige gang van zaken bij de verkoop van halfgeleiders weerspiegelt zich ook in het optimisme van ASML, toonaangevend producent van machines voor de chipindustrie. ASML boekte in het eerste kwartaal hogere omzetten én hogere marges. Per eind maart had de onderneming bijna 1,7 miljard euro geld in kas, iets minder van eind 2005, maar genoeg om te beginnen met de inkoop van eigen aandelen. ASML trekt hiervoor 400 miljoen euro uit.

Ook de cijfers van farma-, verf en chemieconglomeraat Akzo Nobel illustreren het vertrouwen van het bedrijfsleven in economische groei. De verfverkopen werden aangevuurd door industriële opdrachten (scheepsbouw, olie- en gasinstallaties). Per saldo 16 procent omzetgroei. Beleggers beloonden het concern na de publicatie van de resultaten met een koersstijging van acht procent.

Tegenover de kracht van conjuncturele barometers als electronica, halfgeleiders en verf staan sectoren met afnemende voorspellingskracht. Neem de krantenuitgevers. De Telegraaf Media Groep repte afgelopen week op zijn aandeelhoudersvergadering van 'een nog onzeker ontwikkeling van de Nederlandse economie', waarvan ook niet duidelijk is wat de effecten op bijvoorbeeld de advertentiemarkt zijn. De omzet van de Telegraaf Groep bleef de eerste twaalf weken 'ongeveer gelijk'. De werkloosheid daalt rap, maar de krantenuitgevers zien dat niet weerspiegeld in duidelijk herstel van de personeelsadvertenties. Werkgevers krijgen nog voldoende spontane sollicitaties en buiten internet uit. Dat illusteert de verschuivingen in de structuur van de economie. De vacaturesites zijn niet meer weg te denken. En ondernemingen leren hun eigen websites gebruiken om hun vacatures te adverteren.

    • Menno Tamminga