Amerikanen bellen boos naar Philips

Het imago van Philips heeft in Amerika een flinke deuk opgelopen door een weblog afgelopen dinsdag op de website van het tijdschrift The New Scientist. Blogger Barry Fox meldde daarop dat Philips in 2004 het patent heeft gevraagd op een technologie die het televisiekijkers onmogelijk maakt om te zappen bij advertentieblokken of om bij opgenomen films door te spoelen bij de reclameblokken.

Nadat Amerikaanse media het bericht oppikten is Philips Amerika overstroomd door telefoontjes en emails van verontruste consumenten. 'Een oude koe die voor een enorme storm in een glas water heeft gezorgd', typeert Philips-woordvoerder André Manning alle commotie. 'Ik heb de afgelopen dagen de blaren op mijn tong gepraat', zegt hij vanuit New York. 'Dit is namelijk maar één kant van de zaak. Dezelfde technologie maakt het ook mogelijk om advertenties te blokkeren of kan als filter voor bepaalde programma's functioneren.'

Volgens Manning piekert Philips er niet over om apparaten met de anti-blokkadetechnologie op de markt te brengen. 'We hebben het patent ook nog niet eens gekregen.' Het concern heeft woensdag in de VS direct een verklaring uitgegeven waarin het zegt dat 'Philips nooit de intentie heeft gehad om kijkers te dwingen naar advertenties te kijken en de technologie nu in geen van zijn producten toepast en ook geen plannen heeft om dat te doen.'

De nieuwe technologie hangt samen met het zogeheten multimedia home platform, de technologie achter interactieve t elevisie in veel landen. De mhp-software wordt nu al ingebouwd in de meeste digitale televisies en recorders. Deze zoekt naar digitale vlaggen die verborgen zitten in een uitzending, die zorgen voor boodschappen dat de kijker extra mogelijkheden kan oproepen.

Voor Philips komt de negatieve publiciteit zeer ongelegen. Sinds de start van de Sense and Simplicity-campagne een jaar geleden heeft het concern vooral in de VS veel marketinggeld geïnvesteerd. Daardoor slaagde Philips erin de naamsbekendheid te vergroten. Vorig jaar maakte Philips voor het eerst sinds jaren winst op zijn consumentenelektronica in de VS.