Stikselkunst

Een kunstenaar wil altijd voorwaarts. Hij moet geloven dat het werk van nu beter is dan dat van gisteren. Een enkeling werkt in cyclische bewegingen, zoals Noëlle Cuppens. Na een paar jaar grote installaties te hebben gebouwd, ging ze vorig jaar weer kleinschalig borduren, iets waar ze een paar jaar geleden mee gestopt was.

Noëlle Cuppens. T/m 14 mei in Galerie Berendsen, Hoogstraat 32, Rotterdam. Do-zo 13-18u. Inl. 010-413 7073. “Transfer Two' (garen op vilt, 45 x 55 cm.)

Eén ruimtelijk werk staat wel nog als blikvanger midden in haar tentoonstelling bij Galerie Berendsen. Hiervoor reeg Cuppens lappen om tentstokken en vulde het interieur met helikoptertjes en machientjes - onderwerpen die vorig jaar nog haar belangstelling hadden. Als kunstwerk is deze tent niet briljant, daarvoor is het te veel een moodboard dat haar inspiratiebronnen opsomt. Maar eromheen hangen beter uitgewerkte werken: vilten lappen op spieramen of met punaises in de muur geprikt, waar Cuppens tenten op heeft geborduurd.

In haar werk heeft Cuppens altijd met driedimensionaliteit gegoocheld. “Echte' meubelinstallaties leken plat in hun jasjes van licht-absorberend vilt terwijl haar platte borduursels vol ruimte zaten door alle dwarrelende garens en doorschijnende viltdragers. Wat betreft dat onderzoek naar ruimtelijkheid is de tent geen gek thema. De niksige tent uit de grote installatie wordt in het klein juist een scherpe architectonische schets, net zoals de vliegmachines in haar tent dinky toys lijken maar er geborduurd vervaarlijk uitzien.

Die tegenstrijdigheid zoekt Cuppens ook in haar techniek. Zigzaglijnen zoals haar naaimachine produceert, zijn doorgaans onontbeerlijk voor een stevige zoom, maar in de kunst lijkt zo'n krassende lijn het handschrift van een boze tekenaar. Over deze woeste draden legt ze witte stiksels die juist een soort tipp-ex effect hebben: ze duwen de wilde, zwarte draadjes liefdevol terug en verhullen ze. Andere zwarte lijnen zijn juist kaarsrecht. Deze zijn door de kracht van de naaimachine diep verzonken in de zwart vilten ondergrond waar het menselijke littekens lijken, met witte stiksels ernaast als hechtdraden. Zo'n mooie combinatie van vernietiging en troost kan een echte tekenlijn niet teweegbrengen.

Noëlle Cuppens. T/m 14 mei in Galerie Berendsen, Hoogstraat 32, Rotterdam. Do-zo 13-18u. Inl. 010-413 7073.

    • Sandra Smets