Opleving mobieltjes is tijdelijk

Als er iets is dat iedere Chinese arbeider of Afrikaanse boer begeert, is het wel een mobiele telefoon. De dalende prijzen brengen mobieltjes nu binnen hun bereik, en de omzetcijfers exploderen.

Nokia heeft de omzet in het eerste kwartaal bijvoorbeeld met 29 procent zien stijgen ten opzichte van vorig jaar. Motorola ervoer zelfs een nog grotere toename van de verkopen van mobieltjes. Beide concerns wezen de opkomende markten aan als de voornaamste oorzaak. Maar deze opleving zal niet lang meer duren.

De meeste schattingen stellen het huidige aantal gebruikers in de wereld op ruim 2 miljard. Dat aantal groeit snel. Nokia verwacht dat er in 2008 meer dan 3 miljard gebruikers zullen zijn. Dat is ongeveer de helft van de wereldbevolking. Maar de andere helft leeft volgens VN-statistieken van minder dan 2 dollar per dag. Die mensen kunnen zich waarschijnlijk geen mobiele telefoon veroorloven, of zullen er niet veel voor willen betalen.

Waarom is dat belangrijk? De meeste analisten denken immers dat dit jaar meer dan 915 miljoen toestellen verkocht zullen worden, een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar. En ook al denkt Nokia dat 70 procent van de volumegroei afkomstig is van de opkomende markten, dan betekent dit nog altijd dat veel mobieltjes vervangen worden.

Het probleem is dat de prijzen dalen. Dus als de volumegroei stagneert, zal de omzet beginnen te krimpen. Bij Nokia steeg de gemiddelde prijs per verkochte telefoon dit kwartaal nog wel, maar het verleden leert dat zulke oprispingen geen lang leven beschoren zijn.

Dalende prijzen lijken een structureel verschijnsel te zijn op de markten voor elektronische producten. De producenten van mobieltjes doen er goed aan hun slag te slaan zolang daartoe de mogelijkheid is.

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cyran