nrc.next veertig keer op tv bij RTL Z

nrc.next, de ochtendeditie van NRC Handelsblad, gaat vanaf 15 mei een kort dagelijks interviewprogramma uitzenden op de televisiezender RTL Z: who's next. Het programma zal elke werkdag rond lunchtijd worden uitgezonden.

In who's next zullen bekende en onbekende Nederlanders die in het nieuws zijn de actualiteit van de dag bespreken, aan de hand van nrc.next van die ochtend.

Het programma is behalve op de nieuwszender RTL Z ook op de websites www.nrc.nl/next en www.rtl.nl te zien. De lunchuitzending wordt elke dag herhaald rond zes uur. Voorlopig worden er veertig uitzendingen, van twaalf minuten per aflevering, gemaakt. RTL Nederland, nrc.next en PCM Uitgevers (uitgever van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant) hebben dit gisteren bekendgemaakt.

who's next wordt gepresenteerd door Robert van de Roer (47), sinds 1984 redacteur van NRC Handelsblad. Hij zal elke ochtend bij de gast aan de ontbijttafel het interview houden. Een paar uur later wordt het uitgezonden.

Het programma is bedacht en wordt geproduceerd door De Magere Aap Mediaproducties, het tv-productiebedrijf van Wilfried de Jong en Jurgen van Uden, respectievelijk presentator en eindredacteur van het VPRO-programma Holland Sport.

NRC Handelsblad werkt op tv al samen met onder andere de VPRO, zoals aan het programma Boeken &cetera. “Televisie was voor ons tot nu toe vooral experimenteren, leren en relaties ontwikkelen“, zegt hoofdredacteur Folkert Jensma. “Met who's next gaan we een volgende fase in.“

RTL Z zendt overdag nieuws en financieel nieuws uit en 's avonds, onder de naam RTL 7, ook veel herhalingen van de kijkcijferhits van RTL 4 van een dag eerder. Het tv-bedrijf RTL is onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann.

Ook andere Nederlandse kranten experimenteren met televisie. De Volkskrant werkt samen met het productiebedrijf Palazzina en begint later dit jaar een web-tv-kanaal. Voor RTL maakt John van den Heuvel van De Telegraaf het programma Bureau Misdaad.