'Hou je mindere zombies uit het licht'

Cultregisseur Roger Corman gaf op het Amsterdam Fantastic Film Festival een masterclass: “Kopieer geen goede ideeën. Ook genrefilms moeten origineel zijn.“

Roger Corman, koning van de B-film Foto AFP UNIVERSAL CITY, CA - JANUARY 22: Producer Roger Corman arrives at the 2006 Producers Guild awards held at the Universal Hilton on January 22, 2006 in Universal City, California. (Photo by Stephen Shugerman/Getty Images) *** Local Caption *** Roger Corman Getty Images/AFP

Jack Nicholson, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Jonathan Demme en Joe Dante: welke Amerikaanse filmmaker leerde eigenlijk níet het vak bij Roger Corman (1926). Buiten de hekken van de grote Hollywoodstudio's houdt hij al vijftig jaar een eenmansfilmindustrie gaande. Of neem Ron Howard, die nu in de woorden van de meester “met Filmfestival Cannes-openingsfilm The Da Vinci Code ongetwijfeld de grootste film van het jaar zal gaan opleveren.“ Ook hij maakte zijn eerste film onder hoede van de “Roger Corman Survival Academy of Film Making'. Zoals Cormans manier van filmmaken gekscherend wordt genoemd.

Met een paar honderdduizend dollar, twee weken draaitijd en het tegelijkertijd gebruiken van acteurs en locaties voor twee simultaan opgenomen films, verrijkte Corman als producent, regisseur of scenarioschrijver de filmgeschiedenis met B-film-klassiekers als The Monster from the Ocean Floor (zijn debuut, voor 10.000 dollar), The Little Shop of Horrors, de Edgar Allan Poe-verfilming The Raven, het apocalyptische Gas-s-s-s (of: It May Become Necessary to Destroy the World in Order to Save It) en nog een paar honderd andere.

Gas-s-s-s is te zien op het 22ste Amsterdam Fantastic Film Festival. Daar kreeg “The king of the B's' woensdagavond een Lifetime Achievement Award uitgereikt en gaf hij gisteren een masterclass aan Nederlandse aspirant-genrefilmers. Corman is een geboren onderwijzer. Zodra de beschrijvingen plastisch worden, beginnen zijn ogen te glinsteren. Bloed, monsters, misdaad en af en toe een schokeffect, dat is toch je ware.

Wat zijn de geheimen van iemand die in 1990 zijn autobiografie How I Made A Hundred Movies in Hollywood and Never Lost a Dime noemde en die alleen al de afgelopen drie jaar bij de productie van 33 andere betrokken was? “Allereerst het idee natuurlijk. Dat moet nooit een kopie van een ander goed idee zijn. Voeg er altijd iets nieuws aan toe. Ook genrefilms moeten origineel zijn. Misschien nog wel meer. Want je hebt geen sterrencast om de film op de verkopen. Dus je moet iets anders hebben wat mensen willen zien.“ Als horrorliefhebber Roel Scheijde zijn plan voor een zombiefilm in de Nederlandse duinen presenteert, blijkt wat Corman precies bedoelt. Scheijde heeft een horrorfilm voor ogen waarin mensen bij wijze van vrijetijdsbesteding jacht maken op zombies. Dat de hoofdpersonen eigenlijk het monster in zichzelf willen uitschakelen is goed: “De beste horrorfilms zijn op het karakter van de hoofdpersonen gebaseerd.“ “Maar“, zegt Corman: “Ik ben meer benieuwd naar die zombies. Waar komen zij vandaan? Zij hebben niemand vermoord. Zij kunnen er niets aan doen dat ze zombies zijn. Waarom creëer je geen zombies met een karakter en geef je antwoord op de vraag wat die zombies met hun zombiebestaan willen.“

En aangezien geloofwaardige filmzombies begrotelijk zijn, en geld na een goed idee ook belangrijk is voor een film, nog een praktische tip. “Zorg voor vijf goed uitgewerkte karakterzombies en hou je tweederangs zombies, de zombies waar je niet zoveel om geeft, een beetje uit het licht. Bovendien: hou je monster zo lang mogelijk in de schaduw. Elke toeschouwer heeft al een monster in zijn hoofd. Geef hem de kans om eerst zelf dat monster te verbeelden.“

Om dat soort films vervolgens in de bioscoop te krijgen is een heel probleem. “Dat lukt steeds minder goed met pure genrefilms. Daarvoor moet een film wat meer op het scherp van de snede zijn, persoonlijker, wat je hier in Europa een auteursfilm zou noemen. Maar als je een slechte genrefilm maakt kun je altijd nog wat verdienen aan de verkoop van de tv- of videorechten. Als je een slechte auteursfilm maakt, hou je er helemaal geen geld aan over.“

Zaterdag 22 april, 16.00u, Melkweg Cinema, Amsterdam, openbaar interview met Roger Corman. Inl.: www.afff.nl

    • Dana Linssen