'Er wordt hier een parkeerprobleem gemáákt'

Waar winden stedelingen zich over op? In Den Haag lopen wijkbewoners te hoop tegen een plan voor betaald parkeren.

De Haagse wijk Rustenburg. „’s Nachts staan er auto’s op de stoep. Maar de mensen zijn te lui om een plaatsje te zoeken.” Foto Roel Rozenburg Den Haag:21.4.6 Rustenburg, Weesperstraat. © foto/roel rozenburg Rozenburg, Roel

De Haagse VVD-wethouder Bruno Bruins kan zijn voorstel om betaald parkeren te introduceren in de wijk Rustenburg-Oostbroek niet meer verdedigen. Hij is vanaf vandaag geen wethouder meer. “Jammer, want ik had dit graag afgerond“, zegt hij.

Het voorstel houdt in dat overal in de wijk van zes uur 's avonds tot middernacht anderhalve euro per uur betaald moet worden voor een parkeerplaats. Bewoners kunnen een parkeervergunning kopen voor hun eerste auto. Een vergunning voor een tweede auto is voor slechts een kwart van de aanvragers weggelegd. Bewoners kunnen een bezoekersvergunning kopen, voor maximaal 35 uur parkeren per half jaar. Bedrijven krijgen één vergunning per tien werknemers.

De rapen zijn nu gaar. Een gemeentelijke enquête wees uit dat 62 procent van de bewoners tegen is. Een Actiegroep Boze Bewoners Ondernemers (ABBO) heeft het afgelopen jaar zesduizend handtekeningen verzameld. Er zijn 723 bezwaarschriften ingediend. De actievoerders Theo van Leeuwen en René van der Klaauw wandelen door de straten. “Er is hier geen parkeerprobleem“, zegt Van der Klaauw. Hij houdt stil bij een groentewinkel op de hoek van de Spakenburgstraat. “Er wordt een parkeerprobleem gemáákt“, zegt de groenteman.

Overdag is het niet moeilijk om een parkeerplaats te bemachtigen. 's Avonds wel. Van der Klaauw: “Dan staan er inderdaad auto's op de stoep, maar dat komt doordat mensen te lui zijn om een plaats te zoeken. Er is plaats genoeg.“

Betaald parkeren moet het aantal auto's terugdringen om de wijk “leefbaar' te maken. Ex-wethouder Bruins: “De straten staan zo vol dat je er niet meer tussendoor kunt. Kinderen moeten op de stoep kunnen spelen.“

Actievoerder Van Leeuwen: “Hou toch op. In de jaren vijftig speelden kinderen op straat. Tegenwoordig zitten ze allemaal achter de computer.“ De actievoerders zetten koers naar het Blaricumseplein, waar enkele tientallen parkeerplaatsen zijn opgeofferd voor een parkje. Van der Klaauw: “Er zijn de afgelopen jaren vierhonderd parkeerplaatsen uit de wijk weggehaald.“

De actievoerders hebben een alternatief bedacht: richt woonstraten zo in dat er aan beide zijden geparkeerd kan worden. “Zo kunnen we duizend parkeerplaatsen winnen.“ Daarmee wordt betaald parkeren overbodig, en slaan ook de tweeverdieners niet op de vlucht. Van der Klaauw: “Tweeverdieners hebben twee auto's nodig. Die trekken weg als ze geen tweede auto meer mogen rijden.“

Hij haalt een brief tevoorschijn van een stel tweeverdieners aan de gemeenteraad. Het duo vindt minutenlang lopen naar een parkeergarage “niet realistisch“ en als ze hun tweede auto willen verkopen, dan maken ze dat zelf wel uit. Conclusie: “Wij gaan dit jaar verhuizen naar een nieuwbouwwoning in Nootdorp. Wij zijn blij dat we dat betaald parkeren niet meer mee zullen maken. Belachelijk!“

Ook de nieuwe wethouders zijn niet van zins de plannen af te blazen. In het programma staat: “We willen de leefbaarheid bevorderen door de invoering van betaald parkeren in zestien woonwijken.“

Van der Klaauw: “De gemeente denkt dat mensen een auto voor de lol hebben. Maar veel mensen hebben geen keus.“ Het plan komt er nooit, beloven “de actievoerders. “En als het er wel komt, dan trekken de mensen de parkeermeters omver. Of ze spuiten ze vol met schuim.“