Digitale blik in voetbalkeuken

De drie grote voetbalcubs volgen het buitenlands voorbeeld en komen met eigen televisiekanaal. Voor KPN is het voetbal de ideale “content' in de strijd om digitale tv-klanten.

Slecht nieuws voor al die mensen die vinden dat er al te veel voetbal op televisie is. Het wordt nog erger. Of veel leuker, zoals PSV, Feyenoord en Ajax verwachten. De drie grootste clubs van Nederland hebben vanaf komend voetbalseizoen hun eigen zenders. Alleen voor de echte fans, want er moet voor betaald worden.

“Dagelijks nieuws van de club wordt steeds belangrijker“, zei directeur Maarten Fontein van Ajax gisteren tijdens de presentatie. “Via Ajax TV willen we op jaarbasis met tweehonderd uur aan eigen beelden komen. We krijgen wekelijks 110 aanvragen voor interviews. Daaruit wordt door anderen nieuws gehaald. Wij kunnen nu zelf ook met nieuws komen.“

Behalve het dagelijkse clubjournaal willen de drie clubs ook trainingen en historisch materiaal laten zien, “een kijkje achter de schermen' bieden en samenvattingen van wedstrijden aan de man brengen. De programma's zijn, via abonneetelevisie, op elk moment te bekijken. “Feyenoord TV moet een beeld schetsen van wat er de hele week bij de club gebeurt“, aldus commercieel directeur Chris Woerts. In overkill aan voetbal gelooft hij niet. “Er is nog nooit zo veel voetbal op televisie geweest, maar toch zijn de stadions beter gevuld dan ooit. Zelfs de damesbladen staan vol met voetballers. Het zijn iconen geworden.“

Met dynamische filmpjes lieten de drie clubs gisteren zien wat zij de fans willen voorschotelen. Met als opvallendste verslaggever oud-PSV'er Berry van Aerle, die liet zien welke blik de fans achter de schermen kunnen krijgen. “Hé Paul“, vraagt hij met microfoon en Brabantse tongval aan de kok, “wat krijgen de jongens vanavond voor de wedstrijd eigenlijk te eten? Vergeet je de peper niet?“

De doelstellingen zijn bescheiden: 5.000 betalende kijkers aan het einde van het volgende seizoen zou al mooi zijn. Ondanks de lage prognoses kunnen de commerciële belangen voor de clubs uiteindelijk groot worden, wist directeur Rob Ribbens van PSV. “Via merchandising [verkoop van clubartikelen] en advertenties kan dit een belangrijk medium worden. Ik wil ons niet vergelijken met AC Milan, maar die club heeft na twee jaar al 52.000 betalende kijkers.“

Die bescheidenheid over de doelstellingen is niet voor niets. Bij Tele2 (voorheen Versatel) werden de streefcijfers dit jaar niet gehaald: niet de verwachte 100.000, maar circa 60.000 mensen waren bereid voor een abonnement op live voetbalwedstrijden van de eredivisie te betalen. En ook de ervaringen bij de eigen websites laten zien dat veel voetballiefhebbers afhaken als er betaald moet worden. Zowel bij Ajax als bij Feyenoord wordt gesproken van “enkele duizenden betalende kijkers“.

Volgens het telecombedrijf KPN, de gezamenlijke partner van de clubs, is voetbal zeer bruikbaar als “content' voor een multimediapakket. Een doelpunt via de mobiele telefoon, een korte samenvatting via internet en een langere reportage of de gehele wedstrijd via televisie. “Je zal in de toekomst ook steeds vaker zien dat clubs de eigen wedstrijden live via eigen kanalen gaan uitzenden. In Italië doet Juventus dat al. Die kant gaan wij ook uit“, zegt Woerts van Feyenoord. Tot en met 2008 beschikt Tele2 nog over de live-rechten.

De Rotterdamse club is het verst in de eigen verslaggeving. Feyenoord heeft via TV Rijnmond en RTL al een eigen televisieprogramma, heeft voor Japan (Shinji's Adventure), Korea (Song's Adventure) en Egypte (Ghaly's adventure) tv-programma's gemaakt, verleent een SMS-service en brengt tweemaal per maand een eigen krant uit.

“Toen we zes jaar geleden met tv begonnen, sprak men smalend van Pravda-tv omdat we alleen maar met positief nieuws zouden komen“, herinnert Woerts zich. Dat gebeurt volgens hem niet. “We doen de productie helemaal zelf, want de spelers moeten de tv-ploeg kunnen vertrouwen. Maar de supporter laat zich niet bedotten. Die prikt er doorheen als je alleen met juichverhalen komt.“