'SUV makkelijk doelwit hetze'

De VVD in het Europees Parlement wil helderheid over mogelijk snel kantelende terreinwagens. 'De consument mag er toch vanuit gaan dat hij in een veilige auto rijdt?'

Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) Foto Fred Steenman Steenman, Fred

Behalve voor andere weggebruikers lijken terreinwagens (SUV's) ook gevaarlijk voor hun inzittenden. Volgens Amerikaans onderzoek kantelen ze sneller doordat ze hoger zijn dan andere auto's.

Voor europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) reden om de Europese Commissie te vragen of dit gevolgen moet hebben voor het toelaten van SUV's op de Europese markt.

Waarom deze vraag?

'Er was laatst veel gedoe over de Chinese terreinwagen Landwind, die voldeed aan EU-crashnormen, maar volgens andere tests toch gevaarlijk was. Ook wegens alle eerdere discussies is de SUV natuurlijk een makkelijk doelwit voor een nieuwe hetze. Om dat te voorkomen, wil ik zo snel mogelijk weten hoe serieus we deze Amerikaanse testresultaten moeten nemen.'

Wat denkt u zelf?

'Dat kan ik echt niet inschatten.'

Bent u niet bang dat deze vraag juist bijdraagt aan een nieuwe hetze?

'Tsja, vorige keer werd ik verguisd toen ik maatregelen steunde tegen stalen bullbars op de voorkant van terreinwagens. Ik werd gebeld door mensen die zeiden 'zo'n glimmende bullbar is toch veel mooier dan een van kunststof?' Maar ja, die dingen zijn gemaakt om groot wild op te vangen en daar hebben we in Nederland toch weinig last van. En als kunststof veiliger is, waar hebben we het dan over?' Nu geldt dat als er snel duidelijkheid komt over de waarde van deze testresultaten, de kans op een hetze kleiner wordt.

Zien juist VVD'ers deze vraag niet als onnodige Brusselse bemoeienis?

'Een beetje VVD'er weet ook dat we een Europese interne markt hebben. De consument mag er in het jaar 2006 toch vanuit gaan dat hij in een veilige auto rijdt? En ik ben niet bang dat de SUV door de Commissie onveilig wordt bevonden.'

    • Wilmer Heck