'SUV makkelijk doelwit'

Behalve voor andere weggebruikers lijken terreinwagens (SUV's) ook gevaarlijk voor inzittenden zelf. Doordat ze hoger zijn dan andere auto's kantelen ze volgens Amerikaans onderzoek sneller. Voor europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) reden om de Europese Commissie te vragen of dit gevolgen moet hebben voor het toelaten van SUV's op de Europese markt.

Foto Fred Steenman JEANINE HENNIS-PLASSCHAERT kandidaat voor het Europees Parlement namens de VVD Foto: www.jeaninegoeseurope.nl Dijkstra bv

Waarom deze vraag?

'Er was laatst veel gedoe over de Chinese terreinwagen Landwind, die voldeed aan EU-crashnormen, maar volgens een andere test toch gevaarlijk was. Na alle eerdere discussies is de SUV natuurlijk een makkelijk doelwit voor een nieuwe hetze. Om dat te voorkomen, wil ik zo snel mogelijk weten hoe serieus we deze testresultaten moeten nemen.'

Wat denkt u zelf?

'Dat kan ik echt niet inschatten.'

Bent u niet bang dat deze vraag juist bijdraagt aan een nieuwe hetze?

'Tsja, vorige keer werd ik inderdaad verguisd toen ik maatregelen steunde tegen stalen bullbars op de voorkant van terreinwagens. Ik werd gebeld door mensen die zeiden 'zo'n glimmende bullbar is toch veel mooier dan een van kunststof?' Maar ja, als het veiliger is, waar hebben we het dan over? '

Zien juist VVD'ers dit niet als onnodige Brusselse bemoeienis?

'Een beetje VVD'er weet ook dat we een Europese interne markt hebben. De consument in 2006 mag er toch van uit gaan dat hij in een veilige auto rijdt? En ik ben niet bang dat de SUV door de Commissie onveilig wordt bevonden.'