Ramp veer schuld reder en overheid

Aan het zinken van een Egyptische veerboot in de Rode Zee hebben de eigenaren van het schip, de officiële veiligheidsorganisatie voor de scheepvaart en de Egyptische regering schuld. Dat blijkt uit een onderzoek door het Egyptische parlement waarvan de resultaten gisteren door het semi-officiële Egyptische persbureau MENA werden gemeld. Bij de scheepsramp op 3 februari kwamen meer dan 1.000 opvarenden om het leven.

Volgens het rapport van het parlement was de veerboot, de Al-Salam Boccaccio 98, te vol geladen en verhulden vervalste documenten een tekort aan reddingsmateriaal en brandblusapparatuur. Het rapport spreekt wat dit betreft van een 'boosaardige samenwerking' tussen de veiligheidsautoriteiten en de eigenaren om het schip in staat te stellen ondanks het niet-nakomen van de 'minimum veiligheidseisen' tussen Egypte en Saoedi-Arabië te blijven varen.

Het zinken van de veerboot veroorzaakte veel commotie in Egypte, waar een tekortschietende overheid vaak verantwoordelijk wordt gesteld voor grote ongelukken. Verwanten van de slachtoffers - veel gastarbeiders die naar huis in Egypte gingen - demonstreerden drie dagen lang in Safaga, waar het schip had moeten aankomen. Ook in de pers, die gewoonlijk de lijn van de regering volgt, werd scherpe kritiek op de autoriteiten geuit.

Het 35 jaar oude schip vervoerde 1.408 passagiers en bemanngsleden en ongeveer 220 voertuigen van de Saoedische haven Dubah naar Safaga. Op het autodek brank onderweg brand uit, die de bemanning niet wist te blussen. Uiteindelijk kapseisde het schip, onder andere doordat bluswater niet wegkon omdat de afvoerpijpen verstopt zaten. Daardoor werd het schip instabiel. Ongeveer 400 mensen overleefden de ramp.

Volgens het rapport had het schip niet meer dan 1.168 mensen mogen vervoeren. Verder had de rederij, de Al-Salam Maritime Transport Company, nagelaten snel te reageren op de verdwijning van het schip van de radar. Het bedrijf had volgens het rapport twee andere schepen in de buurt die binnen twee uur op de plaats van de ramp hadden kunnen zijn om naar overlevenden te zoeken. 'Dat kwam neer op grove veronachtzaming in de reddingsoperatie', aldus het rapport.

Maar ook de regering werd verweten dat ze traag had gereageerd. Egyptische schepen bereikten het gebied, ongeveer 90 kilometer van de Egyptische kust, 10 uur na het zinken van de veerboot. De onderzoekers adviseerden de autoriteiten 'geen genade' te tonen voor de verantwoordelijken.