Naar de winkel voor een aanbouw

De bouwwereld staat niet bekend als erg innovatief. Maar een bouwbedrijf in Noord-Brabant gaat alles anders doen. In Tilburg staat de eerste doe-het-niet-zelfshop.

Aanbouwen van aannemer Mark Spee worden kant-en-klaar thuis afgeleverd. Gebruiksklaar maken neemt in totaal vijf dagen in beslag. Foto One Stop Verbouwshop One Stop Verbouwshop

De One Stop Verbouwshop in Tilburg heeft deze maand een voorjaarsaanbieding: een aanbouw aan je huis voor 20.750 euro. De extra kamer wordt kant-en-klaar per takelwagen voor de deur gereden en in één dag aan je huis geplakt. Blijkt de ruimte over een paar jaar een maatje te klein, door gezinsuitbreiding bijvoorbeeld, dan ruil je 'm in voor een grotere.

'Ik werk net als een autoverkoper', aldus eigenaar Mark Spee. 'Ik ruil je aanbouw in, mits die door ons is geplaatst, maar je kunt ook kijken wat je er op Marktplaats.nl voor kunt krijgen.'

De bouwwereld staat niet bekend als erg innovatief, maar Spee, eigenaar van een bouwbedrijf en van een zaak in badkamers en natuursteen in Noord-Brabant, wil alles anders gaan doen. Drie jaar geleden kwam hij tot het inzicht dat hij niet effectief bezig was. 'Ik ging nog als een ouderwetse encyclopedieënverkoper langs de deuren', vertelt hij. 'Van de honderd offertes die ik maakte, kreeg ik maar dertig opdrachten. Die dertig klanten moesten wel betalen voor al die mislukte offertes.' Spee bedacht dat hij met een verbouwwinkel veel tijd en kilometers naar klanten kon besparen. 'Als je een auto wilt kopen, komt de dealer ook niet bij je thuis.'

Spee opende een Verbouwshop in Tilburg - 'de eerste doe-het-niet-zelfshop van Nederland' - en wil nog dit jaar filialen openen in Breda, Waalwijk en Limburg. Voor begin volgend jaar staan Dordrecht en Eindhoven op Spees verlanglijst. Over twee jaar moet heel Nederland voorzien zijn van One Stop Verbouwshops, die dakkapellen, dakramen, aanbouwen en verdiepingen leveren.

Net als de autoverkoper geeft Spee de klant meteen duidelijkheid over de prijs. 'Geen stelposten meer die enorm uit de hand kunnen lopen. Ik werk met opties en pakketten: een dakraam van twee meter is goedkoper dan een raam van drie meter en voor een lichtkoepel in de aanbouw betaal je meer dan voor een plat dak. Wil je er vloerverwarming en stucwerk bij, dan rekenen we een vaste meerprijs.' De klant moet voor een aanbouw aan zijn huis rekenen op 20.000 tot 22.000 euro.

Spee garandeert vaste bouwtijden. Want de klant wil graag weten hoe lang hij bouwvakkers over de vloer krijgt, weet hij. 'Een dakkapel doen we in één dag, een dakraam ook en een aanbouw duurt in totaal vijf dagen. Normaal vergt een aanbouw vier tot vijf weken.' Alles wordt prefab aangeleverd, ter plekke wordt alleen de buitenmuur doorgebroken, de riolering aangesloten en een fundering gestort. Op Tweede Paasdag heeft Spee twintig klanten gehad in zijn winkel. 'Dat was me als traditioneel aannemer echt niet gelukt.'

De klant is sneller en voordeliger uit, maar de aannemer ook, rekent Spee voor. 'Mijn marges zijn hoger, want ik heb minder personeel nodig doordat ik het productiewerk uitbesteed. Doordat we inmiddels twintig aanbouwen per dag in elkaar zetten, scheelt me dat enorm in de inkoopkosten. En ik hoef minder tijd te besteden per klant. En omdat alles in de fabriek in elkaar wordt gezet, kunnen fouten ter plekke worden hersteld. Dat scheelt mij tijd en geld en de klant veel ergernis.'

Zijn Verbouwshop - omzet 2 miljoen euro per jaar en acht werknemers - levert inmiddels meer op dan zijn traditionele aannemingsbedrijf.

Spee heeft nog veel meer plannen om het traditionele bouwproces te doorbreken. Zo wil hij onderhoudswerk gaan standaardiseren. 'Ik wil abonnementen gaan verkopen voor het jaarlijkse onderhoud van de cv-ketel, de schoonmaak van de schoorsteen en de dakgoot. Wil de klant meer, bijvoorbeeld kozijnen schoonmaken, wat houtrot afremt, dan neemt hij een duurder pakket. Het moet een soort ANWB-lidmaatschap voor het huis worden. En voor ons is het klantenbinding natuurlijk, want we weten meteen bij welk huis grote klussen te verwachten zijn.'

Spees grootste zorg is de kwaliteit van zijn personeel. 'Een goede timmerman is belangrijk, maar een hork die goed werk levert hoef ik niet. Een van de grootste ergernissen van de klant bij verbouwingen is de mentaliteit van de bouwvakker. Ik geef mijn personeel altijd eerst een stofzuigercursus. Zodat ze netjes werken. En ik leer ze dat ze de klant een handje moeten geven. Dat doen autoverkopers ook. En dat ze niet mogen schelden tegen elkaar in het bijzijn van de klant. Fatsoensnormen, daar gaat het om. De bouw moet weer respect afdwingen.'