Horrorfilmfestival wordt steeds beschaafder

Sterke ideeën compenseren bescheiden budgetten op het Amsterdam Fantastic Film Festival.

Voor een griezelsfeer zijn special effects niet nodig.

Het Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) wordt steeds beschaafder. Dit jaar beleeft het dankzij een fijn misleidende telling, waarin alle voorgaande Weekend of Terror-achtige varianten zijn meegerekend, z'n 22ste editie. Dan hoef je als festival niet meer de jaarlijkse bijeenkomst van de groezelige club van doodshoofdvlinders te zijn die sommige die hards er nog graag in zien. Bovendien, na een paar dagen duivelsuitdrijvingen, psychologische en traditionele horror, zombies, Aziatische vechtersbazen en misselijkmakende moordenaars is iedereen een die hard.

Dit jaar komt er behalve de Silver Scream-publieksprijs en de Zilveren Méliès een nieuwe prijs: de Black Tulip Award. Maar wat vooral opvalt, is het aantal inventieve debuten, waaronder de Britse fantasyfilm waar het festival gisteren mee opende: MirrorMask van Neil Gaiman en Dave McKean is een donkere versie van Alice in Wonderland, in over-the-top-vormgeving Tim Burton-stijl. Belg Olivier Smolders presenteert Nuit noire, een droomreis door het Belgische koloniale verleden vol decors waar die andere fantasyheld, Terry Gilliam, zich niet voor zou schamen.

David Lynch gold waarschijnlijk als inspiratiebron voor Saints-martyrs-des-damnés van de Canadees Robin Aubert. Een journalist onderzoekt een reeks verdwijningen en komt in een spookwereld vol op hol geslagen klonen. Lynchiaanse trekjes heeft ook The King, het speelfilmdebuut van James Marsh, waarin het aloude horrorthema van de christelijke geloofstwijfel in een nieuw en gruwelijk jasje wordt gestoken.

Bij deze films compenseren de sterke ideeën ruimschoots de bescheiden budgetten. Met goedgekozen locaties en precieze vormgeving creëren ze meer griezelsfeer dan dure special effects kunnen bewerkstelligen. Het is soms jammer dat er in Nederland niet een Roger Corman (1926) rondloopt die filmmakers kan inspireren. Maar daar komt de Amerikaanse meester verandering in brengen. Hij noemde zijn biografie How I Made a Hundred Movies in Hollywood and Never Lost aDime . Gisteren kreeg hij van het festival een Life Time Achievement Award. En vandaag kunnen filmmakers hun plannen aan hem presenteren en te weten komen hoe ze, zoals de bekende anekdote over Corman luidt, een film over een telefooncel kunnen maken, die ze financieren met het wisselgeld in het laatje.

Amsterdam Fantastic Film Festival. 19 t/m 26 april, Filmmuseum Cinerama en Melkweg Cinema, Amsterdam. www.afff.nl.

    • Dana Linssen